Wojewoda: zgodnie przyjmuje się, że uchwały takie, jak dotyczące tworzenia, przekształcania czy likwidacji samorządowych jednostek budżetowych, nie są aktami prawa miejscowego. Tym samym, nie podlegają one publikacji w wojewódzkich dziennikach urzędowych.
Wojewoda Lubelski wydał rozstrzygnięcie nadzorcze w odniesieniu do uchwały rady jednostki samorządu terytorialnego w sprawie utworzenia tam zespołu szkół oraz nadania mu statutu. Art. 88 Prawa oświatowego stanowi bowiem, że utworzenie szkoły lub placówki publicznej następuje na podstawie aktu założycielskiego, w którym określany jest jej typ, nazwa i siedziba. Organ lub osoba wymieniona w art. 8 ust. 2 (w tym przypadku - jednostka samorządu terytorialnego) podpisuje taki akt założycielski oraz nadaje placówce pierwszy statut. Opisana procedura tworzenia takiej placówki jest w dużym stopniu sformalizowana, toteż - co pokazał ten przykład - łatwo odnieść wrażenie, że stanowi ona akt prawa miejscowego, którego wejście w życie jest uzależnione od prawidłowego ogłoszenia w oficjalnym, urzędowym publikatorze.
W takim przypadku przepisy dotyczące aktów prawa miejscowego podlegających ogłoszeniu nie znajdują jednak zastosowania. Akt założycielski wraz ze statutem takim aktem bowiem nie jest. Wojewoda zwrócił uwagę na istotę aktów prawa miejscowego, jako źródeł prawa powszechnie obowiązującego na obszarze działania organów, które je ustanowiły. Charakteryzują się obecnością przepisów generalnych i abstrakcyjnych - co oznacza przepisy, za pomocą których organ w sposób jednostronny określa zachowanie generalnie określonych podmiotów w abstrakcyjnie, czyli niekonkretnie wskazanych sytuacjach. W ten sposób poprzez akty prawa miejscowego wprowadzane są nowe formy prawne.
Akty prawa miejscowego należy przy tym odróżnić od aktów kierownictwa wewnętrznego, które nie mają już statusu źródeł prawa powszechnie obowiązującego, lecz są skierowane do organów samorządu i podporządkowanych mu podmiotów. Tym samym, nie zawierają już przepisów kreujących prawa i obowiązki w sposób generalny i abstrakcyjny.
Takich norm nie zawierają również akty założycielskie placówek oświatowych. Są one bowiem podmiotowo i przedmiotowo skonkretyzowane i wiążą wyłącznie określone osoby, nie zaś ogół mieszkańców danej jednostki samorządu terytorialnego. Jako że akt założycielski jest stosowany jednorazowo, nie można w tym przypadku mówić o normach, z których składają się akty prawa miejscowego. Dotyczy to również statutów szkolnych, które obowiązują tylko "wewnątrz". Panuje wobec tego konsensus poparty przez Wojewodę orzecznictwem sądów administracyjnych.
W konsekwencji, akty tego typu nie podlegają publikacji w dzienniku urzędowym, co obowiązuje w przypadku aktów prawa miejscowego i innych wymienionych w art. 13 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych. Odnosząc to do analizowanej przez Wojewodę uchwały, nie istniała żadna przesłanka dla uzależnienia przez organ wejścia uchwały w życie od jej ogłoszenia we właściwym dzienniku urzędowym województwa. Ta część została uznana przez Wojewodę za nieważną.
Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Lubelskiego z 24 marca 2025 r. (sygn. PN-II.4131.74.2025)