Narodowy Bank Polski zaprasza uczniów klas VII-VIII szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych do udziału w XXI edycji „Konkursu na pracę pisemną”.
Tematyka prac konkursowych nawiązuje do patrona roku 2023 – Mikołaja Kopernika i jego dokonań w dziedzinie ekonomii. Cele inicjatywy, wśród których są m.in. pogłębianie wiedzy oraz popularyzowanie edukacji ekonomicznej, korespondują natomiast z założeniami nowego przedmiotu biznes i zarządzanie.
Konkurs jest organizowany w dwóch kategoriach wiekowych. Pierwszą grupę stanowią uczniowie klas VII-VIII szkół podstawowych, a drugą uczniowie szkół ponadpodstawowych.
Tematami prac w XXI edycji przedsięwzięcia są:
- dla uczniów VII i VIII klasy szkół podstawowych: Czy uważasz, że Mikołaj Kopernik miałby szansę na nagrodę w dziedzinie ekonomii? Przeanalizuj jego dokonania, poszukaj argumentów za i przeciw;
- dla uczniów szkół ponadpodstawowych: Jaki element dorobku naukowego Mikołaja Kopernika w dziedzinie ekonomii jest najbardziej znany? Czy jest on dostrzegany i obecny w innych sferach aktywności człowieka (kulturze, nauce, rozrywce, rozwoju technologii)?
Prace konkursowe powinny być przygotowane w języku polskim. Wymagana objętość to nie mniej niż 5 i nie więcej niż 10 stron formatu A4. Prace mogą zawierać elementy graficzne, takie jak zdjęcia czy wykresy. Do prac należy załączyć bibliografię.
W obu kategoriach wiekowych zostaną przyznane po trzy nagrody główne i po trzy wyróżnienia:
I miejsce – 4000 zł,
II miejsce – 3500 zł,
III miejsce – 3000 zł,
wyróżnienie – 1500 zł.
Przewidziano też nagrody za wsparcie merytoryczne dla nauczycieli-opiekunów nagrodzonych uczniów.
Prace konkursowe należy przesyłać do 10 października 2023 r. za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego.
Laureatów poznamy na przełomie listopada i grudnia 2023 r.
Założenia konkursu
Konkurs sprzyja popularyzowaniu edukacji ekonomicznej. Wspiera młodych ludzi także w zakresie praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i rozumienia podstawowych zagadnień makro- i mikroekonomii. Autor pracy musi wykazać się nie tylko umiejętnościami poszukiwania i analizowania informacji, ale także argumentowania swoich przekonań i poglądów na tematy ekonomiczne. Te cele konkursu korespondują z założeniami nowego przedmiotu – biznes i zarządzanie, którego od 1 września uczą się uczniowie szkół podstawowych.
Źródło: MEiN