W art. 33 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych uregulowano warunki przekazywania dotacji.
Zgodnie z przyjętymi zasadami dotacja jest przekazywana jeżeli organ prowadzący przekaże organowi dotującemu ale i do systemu informacji oświatowej wskazane w ust. 1 dane.
W ustępie 4 ustawodawca dopuścił wyrażenie przez organ wykonawczy j.s.t. (wójta, burmistrza, prezydenta miasta; zarząd powiatu; zarząd województwa) zgody na odstąpienie od niektórych wymagań prawnych przekazania dotacji. W trybie art. 33 ust. 4 istnieje możliwość odstąpienia przez organ wykonawczy od:
- terminów, o których mowa w ust. 1 (przekazanie organowi dotującemu informacji o planowanej liczbie odpowiednio dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczniów, wychowanków, uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych lub słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych, nie później niż do dnia 30 września roku bazowego);
- udzielenia dotacji w terminie wcześniejszym niż od początku następnego roku budżetowego.
Rozwiązanie przyjęte w art. 33 ust. 4 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych bazuje na uznaniu administracyjnym.
Na potrzeby jego stosowania ustawodawca nie określił, jakimi konkretnymi przesłankami organ ma się kierować. Organowi pozostawił wyjaśnienie i rozważenie tych aspektów, które okazują się ważne w realiach każdej indywidualnej sprawy. Oznacza to, że uznanie administracyjne będzie zgodne z prawem tylko wtedy, gdy organ dokładnie wyjaśni i przeanalizuje wszystkie ważne okoliczności, w jakich zainteresowany podmiot zwraca się do niego o zastosowanie art. 33 ust. 4 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, a następnie w podejmowanej czynności konkretnie i wyczerpująco przedstawi przyjęty obraz sprawy, zasadność zastosowanych kryteriów, jakie kryteria uznał za ważne i z jakich powodów, a tym samym tok rozumowania jednoznacznie i obiektywnie prowadzący do rozstrzygnięcia określonej treści.
Źródło: orzeczenia.nsa.gov.pl