Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

UNICEF i MEiN wspierają edukację włączającą

UNICEF i MEiN wspierają edukację włączającą fotolia.pl

Dostępna i włączająca edukacja wysokiej jakości jest kluczowa dla wszystkich dzieci, zwłaszcza tych, które uciekły przed wojną w Ukrainie oraz dzieci z niepełnosprawnościami. Taki wniosek płynie po konferencji zorganizowanej 24 marca br. w Warszawie przez Biuro UNICEF ds. Reagowania na Potrzeby Uchodźców w Polsce we współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki RP.

Międzynarodowa konferencja „Dziecko jest dzieckiem. Krajowy dialog na temat promowania dostępnej i włączającej edukacji” miała na celu szerzenie dostępnej i włączającej edukacji poprzez dyskusję na temat kontekstu edukacyjnego w Polsce oraz najlepszych krajowych i międzynarodowych praktyk. Wśród uczestników znaleźli się przedstawiciele polskich ministerstw i miast, międzynarodowi i lokalni eksperci oraz specjaliści ds. edukacji, środowisko akademickie, dyrektorzy szkół i nauczyciele, a także organizacje społeczeństwa obywatelskiego działające na rzecz praw dzieci.

- Edukacja włączająca to najskuteczniejszy sposób, aby zapewnić wszystkim dzieciom równe szanse w dostępie do szkoły, nauki i zdobycia umiejętności potrzebnych do rozwoju – powiedział dr Rashed Mustafa, Krajowy Koordynator Biura UNICEF ds. Reagowania na Potrzeby Uchodźców w Polsce. – Dzisiaj przyjrzeliśmy się barierom, jakie napotykają dzieci w Polsce, w tym najmłodsi uchodźcy z Ukrainy i dzieci z niepełnosprawnościami, w dostępie do wysokiej jakości możliwości edukacyjnych oraz temu jak możemy wspólnie pokonać te bariery.

UNICEF współpracuje z Ministerstwem Edukacji i Nauki w Polsce nad zapewnieniem dostępnej i włączającej edukacji dzieciom przybywającym z Ukrainy, w tym dzieciom z niepełnosprawnościami. Działalność ta obejmuje doskonalenie zawodowe pedagogów, zwłaszcza wyspecjalizowanych nauczycieli i dyrektorów, w zakresie wspierania uczniów, rodziców i nauczycieli.

UNICEF współpracuje również z władzami centralnymi i 12 miastami w całym kraju, aby dostarczyć usługi edukacyjne, zwiększyć świadomość odnośnie dostępnej i włączającej edukacji, stosować nowoczesne metody pedagogiczne i najlepsze praktyki. Ma to na celu zapewnienie wszystkim dzieciom, szczególnie tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, równych szans w dostępie do szkoły, nauki i doskonalenia umiejętności potrzebnych do prawidłowego rozwoju. W ramach tej działalności około 16 tys. pedagogów zostanie przeszkolonych w zakresie wspierania dostępnej i włączającej edukacji dla wszystkich dzieci w przedszkolach i szkołach w całej Polsce.

UNICEF wspiera również ośrodki edukacji, rozwoju, terapii i wsparcia psychospołecznego dla dzieci z niepełnosprawnościami w całej Polsce. Ośrodki te oferują pomoc w zakresie zdrowia psychicznego i wsparcia psychospołecznego, terapii indywidualnej i grupowej, wczesnej diagnostyki i przekierowań do właściwych placówek oferujących specjalistyczne wsparcie. Do korzystania z usług uprawnione są dzieci z Ukrainy oraz inni uchodźcy i grupy migrantów, jak również lokalna społeczność.

Konferencja była krokiem w kierunku wypracowania wspólnego zrozumienia i konsensusu w sprawie kluczowych elementów dostępnego i wysokiej jakości systemu edukacji włączającej, który wymaga przyszłych działań i wsparcia. UNICEF planuje kontynuować tę pracę w 2023 r. i później, poprzez swój program edukacyjny realizowany z partnerami rządowymi i samorządowymi oraz organizacjami pozarządowymi, a także poprzez działania rzecznicze, aby wszystkie dzieci w Polsce mogły zostać włączone do szkolnych klas.

Źródło: UNICEF

Śr., 29 Mrz. 2023 0 Komentarzy Dodane przez: Alicja Cisowska