Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Nowy Korczyn z obwodnicą

Nowy Korczyn z obwodnicą fot.canva

10 grudnia br. nastąpiło uroczyste otwarcie obwodnicy Nowego Korczyna. Inwestycja ta, wyczekiwana przez lata przez mieszkańców, ma na celu uwolnienie centrum miejscowości od uciążliwego ruchu tranzytowego, kierując go na nową, liczącą około 3,5 kilometra trasę.

Całkowita wartość projektu wyniosła 109,3 mln zł, z czego znaczącą część stanowiło dofinansowanie w wysokości 80,3 mln zł z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Środki te zostały przyznane w ramach programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej. 

Lepsze połączenia, czystsze powietrze 

Ruch tranzytowy będzie omijał miasto, co przełoży się na czystsze powietrze i możliwość korzystania przez mieszkańców, turystów oraz przedsiębiorców z szybszej i lepszej drogi. Nowa obwodnica ma przynieść wymierne korzyści dla lokalnej społeczności, znacząco ułatwiając codzienne życie mieszkańców Nowego Korczyna. Wzrośnie poziom bezpieczeństwa, a jednocześnie zmniejszą się uciążliwości związane z hałasem i zanieczyszczeniem powietrza.

Obwodnica, wraz z wcześniej wybudowanym mostem na Wiśle, ma usprawnić transport towarów i pozytywnie wpłynąć na rozwój gospodarczy regionu, obejmującego województwa świętokrzyskie i małopolskie. Poprawa infrastruktury drogowej ma również znaczenie dla rozwoju turystyki, ułatwiając ruch komunikacyjny do popularnych destynacji, takich jak Sandomierz i Busko-Zdrój. 

Składniki inwestycji i kontekst regionalny 

W ramach projektu, oprócz samej trasy o długości 3,5 km, powstał nowy most na rzece Nidzie, nowoczesne systemy odwodnienia i kanalizacji oraz oświetlenie. Z myślą o transporcie ciężkim, utworzono również miejsce do ważenia i kontroli pojazdów,
a także dedykowany parking dla samochodów ciężarowych.

Potrzeba wyprowadzenia ruchu tranzytowego z Nowego Korczyna stała się szczególnie pilna po oddaniu do użytku w 2020 roku mostu na Wiśle, który połączył Nowy Korczyn (woj. świętokrzyskie) z Borusową (woj. małopolskie). Choć most znacząco usprawnił połączenie między dwoma województwami, spowodował jednocześnie większe natężenie ruchu, w tym pojazdów ciężarowych, co stało się uciążliwe dla lokalnej społeczności. 

Strategiczne znaczenie dla Polski wschodniej 

Obwodnica Nowego Korczyna jest pierwszym zakończonym projektem w ramach działania Infrastruktura drogowa programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej. Wskazano, że w styczniu 2024 roku podpisano umowy na dofinansowanie realizacji kolejnych dziewięciu projektów drogowych o łącznej wartości 1,7 mld zł dofinansowania UE. Inwestycje te mają dotyczyć dróg wojewódzkich w Polsce Wschodniej, zapewniając lepszą jakość połączeń do europejskiej sieci transportowej (TEN-T) oraz ważnych węzłów logistycznych.

Budowa obwodnic w tym regionie ma umożliwić wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miejscowości, co bezpośrednio przyczyni się do poprawy jakości życia mieszkańców, podniesienia bezpieczeństwa oraz ograniczenia emisji zanieczyszczeń powietrza i hałasu. Podkreślono, że w bieżącym budżecie unijnym i w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO) przewidziana jest budowa łącznie 22 obwodnic w całej Polsce, z dofinansowaniem UE przeznaczonym na budowę 1100 km dróg w ciągu najbliższych 7 lat (o wartości 20 mld zł).

Źródło: MFiPR

Czw., 11 Gr. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Tomasz Smaś