Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Nadwaga i otyłość coraz większym problemem w polskich szkołach!

Nadwaga i otyłość coraz większym problemem w polskich szkołach! fotolia.pl

Instytut Matki i Dziecka, na zlecenie Ministerstwa Zdrowia, przeprowadził badanie z którego wynika, że w pierwszym roku pandemii aż 23% uczniów drugiej klasy szkoły podstawowej częściej niż przed nią jadło słodycze i aż 17% ośmiolatków częściej sięgało po słone przekąski. Wzrosła więc liczba dzieci z nadwagą lub otyłością.

Badanie zostało przeprowadzone w 2021 roku, w 109 szkołach z 16 województw w Polsce wśród uczniów drugich klas szkół podstawowych i ich rodziców. Jest to badanie w ramach programu DINO-PL (Diagnoza – Interwencja – Nadciśnienie – Otyłość), realizowane ze środków Narodowego Programu Zdrowia na lata 2021-2025.

Z zebranych danych wynika, że liczba dzieci 8-letnich z nadwagą i otyłością zwiększyła się z 32,2% w 2018 roku do 35,3% w 2021 roku. Podwyższone wartości skurczowego ciśnienia tętniczego krwi występowały u 27,1% uczniów klas drugich, a rozkurczowego ciśnienia tętniczego krwi - u 21,9%.

Jak podkreśla dr n. med. Tomasz Maciejewski – Dyrektor Instytutu Matki i Dziecka – Pandemia COVID-19 miała negatywny wpływ na zachowania zdrowotne oraz dobrostan psychiczny dzieci. Dlatego wdrożenie strategii naprawczych i prewencyjnych to współczesne priorytety. Pamiętajmy, że prawidłowy i harmonijny rozwój fizyczny uważany jest za główny pozytywny miernik zdrowia.

Na stronie Ministerstwa Zdrowia czytamy - niekorzystne są również wyniki badań dotyczących czasu spędzanego przez dzieci przed ekranem telewizora, smartfona czy komputera, w celach niezwiązanych z edukacją. Według rodziców badanych dzieci czas przed ekranem zwiększył się w trakcie pandemii zarówno w ciągu tygodnia (43,6%), jak i w weekendy (37,4%). Uczniowie przebywali głównie w domu, a tym samym bez regularnych, codziennych kontaktów z rówieśnikami, wspólnej zabawy i aktywności fizycznej.

Niepokoi także wzrastający odsetek dzieci z gorszym samopoczuciem oraz z problemami zdrowia psychicznego. Niemal 8% dziewcząt i 6% chłopców z klas 2, ocenianych w końcu 2021 r., zaklasyfikowano do grupy dzieci z objawami depresji.

Cały raport z badań do pobrania na stronie IMiD, link: imid.med.pl.

Źródło: MZ

Czw., 10 Lst. 2022 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Sekuła