Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Oświatowe wskaźniki odniesienia - powstało elektroniczne instrumentarium

Oświatowe wskaźniki odniesienia - powstało elektroniczne instrumentarium fotolia.pl

W piątek 16 grudnia br. w siedzibie Ośrodka Rozwoju Edukacji odbyło się spotkanie informacyjno-konsultacyjne nt. „Oświatowe wskaźniki odniesienia – ważny instrument zarządzania i analizowania lokalnych systemów oświatowych”.

W pierwszej części spotkania przedstawione zostały główne założenia metodologiczne dotyczące opracowanych przez Zespół Uniwersytetu Warszawskiego oświatowych wskaźników odniesienia. Uczestnicy spotkania zapoznali się z przygotowaną aplikacją internetową zawierającą wskaźniki odniesienia dla typów szkół prowadzonych przez gminy (przedszkola ogólnodostępne i specjalne, inne formy wychowania przedszkolnego, szkoły podstawowe i gimnazja) oraz przez powiaty (licea ogólnokształcące, technika i szkoły zawodowe, licea profilowane, szkoły podstawowe specjalne, gimnazja specjalne oraz szkoły ponadgimnazjalne specjalne), pogrupowanych w cztery obszary tematyczne; organizacja szkóły wyrównywanie szans, kadra i finansowanie oświaty. Wskaźniki podane są na różnych poziomach agregacji: dla kraju, dla województwa, dla różnych typów gmin i powiatów, natomiast nie wyświetlane są wyniki dla konkretnej gminy czy powiatu. Wskaźniki indywidualne będą dostępne tylko dla zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego. Aplikacja internetowa zawiera wskaźniki obliczone dla czterech lat szkolnych 2007/2008, 2008/2009/ 2009/2010 oraz 2010/2011 – co umożliwia analizę dynamiki zmian następujących w systemie lokalnej oświaty danej JST. Rozbudowana aplikacja internetowa jest bardzo czytelna, zawiera wskaźniki ujęte tabelarycznie oraz w formie wykresów.

Opracowane wskaźniki odniesienia – jak wskazał jeden z uczestników spotkania – są lustrem, w którym mogą przeglądać się samorządy. Umożliwiają JST porównywanie swoich indywidualnych wskaźników ze wskaźnikami dla danego typu gminy czy powiatu. Mogą stać się początkiem rzetelnej dyskusji na temat problemów lokalnej oświaty. Uczestnicy spotkania wyrazili duże zainteresowanie wykorzystaniem wskaźników na szkoleniach z przedstawicielami jednostek samorządu terytorialnego i postulowali także jak najszybsze ich upublicznienie. Na zakończenie dr J. Herczyński, koordynator projektu ze strony Uniwersytetu Warszawskiego podkreślił, że wskaźniki zawsze będą miały charakter orientacyjny, ale dzięki nim istnieje możliwość dokonywania porównań i analiz, co w konsekwencji doprowadzi do tego, iż samorządy będą mogły podejmować trafniejsze decyzje, a ich mieszkańcy szczegółowo określać wysiłek samorządów na rzecz rozwoju lokalnej oświaty.

Źródło: ore.edu.pl

Pt., 23 Gr. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: Tadeusz Narkun