Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Minister ds. samorządów przeciwko samorządom

Minister ds. samorządów przeciwko samorządom fotolia.pl

Końcem roku 2020 Prezes Rady Ministrów powołał Ministra ds. samorządów - Michała Cieślaka. 

Zakresem zadań Pana Ministra jest m.in.

  • koordynacja i prowadzenie działań sprzyjających dialogowi i współpracy Prezesa Rady Ministrów z jednostkami samorządu terytorialnego,
  • analiza potrzeb w zakresie tworzenia warunków do działania i rozwoju samorządu terytorialnego, proponowanie rozwiązań w tym zakresie oraz zapewnienie wsparcia doradczego i konsultacyjnego w tym zakresie,
  • promowanie, upowszechnianie i propagowanie idei samorządowej,
  • analiza rozwiązań prawnych, administracyjnych i organizacyjnych w zakresie rozwoju samorządu terytorialnego, w szczególności monitorowanie dobrych praktyk oraz rozwiązań dotyczących przeciwdziałania nieprawidłowościom w jednostkach samorządu terytorialnego w innych państwach.

Powyższe zadania nijak mają się jednak do rzeczywistych działań podejmowanych przez Pana Ministra w obszarze oświaty. 

Kiedy resort edukacji przekazał informację o planowanych zmianach w Prawie oświatowym, dotyczących wzmocnienia pozycji kuratora oświaty (uchwalona przez Sejm ustawa z 13 stycznia 2022 r.) kosztem organu prowadzącego czyli jednostek samorządu terytorialnego, Związek Powiatów Polskich zwrócił się do Ministra Michała Cieślaka z wnioskiem o interwencję. 

W piśmie z 15 czerwca 2021 r. (z którym można zapoznać się poniżej) Związek Powiatów Polskich podkreślił, że na skutek proponowanych przez Ministerstwo Edukacji i Nauki rozwiązań rola jednostek samorządu terytorialnego jako organów prowadzących publiczne szkoły i placówki zostaje drastycznie zmarginalizowana i sprowadzona do obowiązku ponoszenia odpowiedzialności w tym finansowej za decyzje, jakie będą podejmowali kuratorzy oświaty. 

Jednak co najistotniejsze propozycje MEiN godzą w podstawową zasadę funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego czyli zasadę samodzielności oraz konstytucyjną zasadę subsydiarności. Dodatkowo zmian tych nie można rozpatrywać w oderwaniu od skali niedofinansowania zadań oświatowych. 

Związek Powiatów Polskich wraz z korespondencją przekazał Panu Ministrowi także opracowany projekt nowelizacji Prawa oświatowego, który stanowiłby ucywilizowanie oraz uporządkowanie kompetencji pomiędzy organem prowadzącym i organem nadzoru pedagogicznego, w myśl zasady sprawowania nadzoru pedagogicznego wynikającej z art. 171 ust. 1 Konstytucji RP. 

Niestety ale do tej pory Pan Minister Michał Cieślak nie odpowiedział na pismo Związku Powiatów Polskich, a przekazany mu projekt, pomimo, że pożądany przez jednostki samorządu terytorialnego nie został przez Pana Ministra wykorzystany w pracach legislacyjnych. 

Na dodatek nie sposób nie wspomnieć, że w trakcie sejmowego głosowania nad przyjęciem omawianego projektu zmian w Prawie oświatowym (druk 1812, 1895 i 1895-A) Minister ds. samorządów Michał Cieślak był "za". Za ograniczeniem kompetencji jednostek samorządu terytorialnego; za odebraniem wspólnotom samorządowym możliwości decydowania o tak istotnej sferze zadań publicznych, jaką jest oświata; za naruszeniem zasady samodzielności samorządów oraz zasady subsydiarności. 

Panie Ministrze, czy w ten sposób promuje się, upowszechnia i propaguje ideę samorządową i zapewnia rozwój samorządu terytorialnego? 

Załączniki:
Pobierz ten plik (Pismo ZPP_M.Cieślak.pdf)Pismo ZPP_M.Cieślak.pdf6451 kB
Czw., 27 St. 2022 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka