Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Niebezpieczne reklamy w audycjach dla dzieci

Niebezpieczne reklamy w audycjach dla dzieci fotolia.pl

Dziś audycje i programy dla dzieci nie mogą być przerywane reklamami. Ale może to się zmienić, bo Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji popiera wprowadzenie w życie nowych unijnych przepisów łagodzących taki zakaz. Rzecznik Praw Dziecka apeluje do Ministra Kultury o utrzymanie zakazu reklam w programach dla dzieci.

Obecnie nie można przerywać w celu nadania reklam lub telesprzedaży audycji dla dzieci. Rzecznik Praw Obywatelskich zwraca uwagę, że najmłodsi mają obniżony poziom krytycyzmu w stosunku do reklam, są bardzo podatni na przekazywane w nich wzorce zachowań i nie mają dostatecznej możliwości obrony przed agresywną reklamą.

Zdaniem Rzecznika słabnący potencjał rynku reklamy telewizyjnej w związku z rozwojem Internetu nie powinien negatywnie oddziaływać na najmłodszych odbiorców, a sukces komercyjny nie powinien stawać nad dobrem dziecka.

Należy pamiętać, że dziecko kształtując sobie dopiero swój obraz świata jest całkowicie nieodporne na działanie reklam, a ich perswazyjna siła może mieć znaczącą przewagę nad racjonalnymi argumentami rodziców. Stąd też reklama kierowana do dzieci i młodzieży musi pozostać pod stałą kontrolą i nadzorem, by eliminować zachowania mogące naruszać prawo lub służące obejściu prawa.

Rzecznik Praw Dziecka zaapelował do Ministra Kultury, aby zaostrzył wprowadzane dyrektywą UE przepisy tak, aby nie pozwalały na przerywanie audycji dla dzieci, nawet tych trwających powyżej 30 minut.

Źródło: RPD 

Śr., 3 Mrz. 2021 0 Komentarzy Dodane przez: Patrycja Grebla-Tarasek