Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Doprecyzowanie przepisów dotyczących przekazywania dotacji

Doprecyzowanie przepisów dotyczących przekazywania dotacji fotolia.pl

W projekcie ustawy o finansowaniu zadań oświatowych zaproponowano doprecyzowanie obecnie obowiązujących przepisów w zakresie przekazywania dotacji przez jednostki samorządu terytorialnego.

Mowa tutaj o zmianach dotyczących:

  • uzależnienia części dotacji dla szkół, w których nie jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki od zdanego egzaminu przez ucznia (egzamin maturalny lub potwierdzający kwalifikacje w zawodzie). Część dotacji będzie wypłacana jak dotychczas na ucznia, a część dotacji wypłacana będzie po zdanym egzaminie w wysokości równej kwocie przewidzianej na takiego ucznia w części oświatowej subwencji ogólnej, pod warunkiem, że osoba prowadząca szkołę udokumentuje zdanie egzaminu. Dotacja za zdanie egzaminu będzie wypłacana jednorazowo w ustawowo określonym terminie od złożenia przez osobę prowadzącą szkołę zaświadczenia o zdaniu egzaminu przez ucznia, wydanego przez okręgową komisję egzaminacyjną na wniosek osoby prowadzącej szkołę;
     
  • wprowadzenia przepisu zobowiązującego gminy oraz powiaty wskazane jako najbliższe do niezwłocznego przekazania gminie lub powiatowi dotującemu danych niezbędnych do wyliczenia podstawowej kwoty dotacji oraz wskaźnika zwiększającego;
     
  • doprecyzowania przepisów dotyczących aktualizacji kwoty dotacji w trakcie roku budżetowego. Projekt nadal zakłada dwie aktualizacje w ciągu roku. Pierwsza po ogłoszeniu ustawy budżetowej i określeniu ostatecznych kwot subwencji oświatowej – tzw. miesiąc pierwszej aktualizacji, druga aktualizacja ma być dokonana w październiku. Przez miesiąc pierwszej aktualizacji należy rozumieć miesiąc roku budżetowego następującym po miesiącu, w którym upłynęło 30 dni od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej na rok budżetowy. W stosunku do obecnego stanu prawnego planuje się dodatkowo, wprowadzenie przepisu, który w wyniku aktualizacji kwoty dotacji uniemożliwi zbyt duży spadek (a także zbyt duży wzrost) miesięcznej kwoty dotacji. Ma to na celu zapewnienie stabilności finansowanej podmiotów dotowanych. Należy podkreślić, że maksymalny dopuszczalny wzrost/ spadek wysokości dotacji będzie określony na poziomie 50%. Tak określony procent pozwoli na aktualizację dotacji w ciągu roku zgodnie z przepisami, a tylko w szczególnych przypadkach zapobiegnie na tyle znacznemu spadkowi dotacji, który mógłby być przyczyną problemów z finansowaniem szkoły przez organ prowadzący;
     
  • wprowadzenie przepisów nakładających na jednostki samorządu terytorialnego obowiązek dodatkowego publikowania w Biuletynie Informacji Publicznej informacji o najbliższej gminie oraz powiecie, przekazujących dane niezbędne do wyliczenia podstawowej kwoty dotacji;
     
  • dotowanie tylko jednego ucznia będącego uczniem więcej niż jednej placówki wychowania przedszkolnego lub szkoły dla dorosłych. W przypadku, gdy dotowany uczeń, będzie uczniem w dotującej jednostce samorządu terytorialnego więcej niż jednej szkoły dotowanej lub będzie uczniem w dotującej gminie więcej niż jednej placówki wychowania przedszkolnego od miesiąca następującego po miesiącu, w którym jednostka powzięła taką informację, dotację otrzyma ta szkoła lub placówka wychowania przedszkolnego, w której uczeń ten został na dany miesiąc, na którym jest udzielana dotacja wpisany do księgi uczniów jako pierwszy;
     
  • doprecyzowanie zasad dotowania uczniów realizujących roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne poza placówką wychowania przedszkolnego - określenie, że uczniom takim dotacja nie przysługuje;
     
  • określenie dodatkowego warunku niezbędnego do spełnienia w celu przekazania dotacji przez samorząd.  W stosunku do obowiązujących przepisów wypłacenie dotacji uzależnienie będzie nie tylko od podania planowanej liczby uczniów do dnia 30 września roku bazowego, ale także dodatkowo od przekazania danych do systemu informacji oświatowej według stanu na dzień 30 września roku bazowego;
     
  • zmiana terminu przekazania dotacji na rachunek bankowy przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego, szkoły lub placówki. Dotacja przysługująca za miesiąc styczeń jest przekazywana w terminie do dnia 15 stycznia roku budżetowego;
     
  • doprecyzowanie przepisów stanowiących, że dotacje są przekazywane na każdego ucznia będącego uczniem placówki wychowania przedszkolnego, szkoły lub placówki oświatowej, w danym miesiącu, w którym jest przekazywana dotacja (tj. na rzeczywistą liczbę uczniów w danym miesiącu);
     
  • określenie kwoty granicznej wykorzystania dotacji na wynagrodzenie osób zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych niesamorządowych  w wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty trzykrotności przeciętnego wynagrodzenia w III kwartale roku bazowego, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego;
     
  • wprowadzenie przepisu uprawniającego organy udzielające dotacji do przetwarzania danych osobowych, w tym z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych;
     
  • wprowadzenie przepisu stanowiącego, iż organ dotujący może wstrzymać przekazywanie dotacji  niepublicznej szkole dla dorosłych lub placówce, o której mowa w art. 2 pkt 3, 6, 8 i 10 ustawy – Prawo oświatowe, jeżeli ta szkoła lub placówka nie dokonała rozliczenia wykorzystania dotacji za rok poprzedzający rok budżetowy lub nie przekazuje liczby uczniów, będących uczniami tej szkoły lub placówki, lub nie wykonuje prawomocnego wyroku sądu wydanego w związku z przekazaną dotacją;
     
  • określenie, że w przypadku gdy pomimo ustawowego obowiązku, jednostka samorządu terytorialnego nie przekazuje dotacji w terminie, jest zobowiązana do wypłaty ustawowych odsetek za każdy dzień zwłoki;
     
  • wprowadzenie regulacji stanowiącej, iż w przypadku zmiany organu prowadzącego,  nowy organ prowadzący przejmuje wszystkie zobowiązania oraz uprawnienia poprzedniego organu prowadzącego, wynikające z udzielonej dotacji;
     
  • wprowadzenie przepisu stanowiącego, iż roszczenie o niewypłaconą w całości lub części dotację przedawnia się z upływem trzech lat od końca roku budżetowego, na który została przyznana;
     
  • wprowadzenie przepisu stanowiącego, że środki finansowe pochodzące z dotacji nie podlegają egzekucji, w rozumieniu odrębnych przepisów, z wyjątkiem przypadku, gdy zostały wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem, pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości.
Niedz., 30 Lp. 2017 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka