Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Nieskuteczny system kształcenia sportowego młodzieży

Nieskuteczny system kształcenia sportowego młodzieży fotolia.pl

57,1% absolwentów szkoły podstawowej mistrzostwa sportowego nie kontynuowało szkolenia sportowego w gimnazjach mistrzostwa sportowego, prawie 2/3 absolwentów gimnazjów mistrzostwa sportowego rezygnowało z tego szkolenia w ponadgimnazjalnej szkole mistrzostwa sportowego, a ponad połowa absolwentów ponadgimnazjalnych szkół mistrzostwa sportowego nie kontynuuje wyczynowego uprawiania sportu.

Tak wynika z informacji Najwyższej Izby Kontroli o rezultatach kontroli szkolenia młodzieży uzdolnionej sportowo. Dane te zaprezentował Piotr Prokopczyk, dyrektor Departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego NIK podczas posiedzenia sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży, które odbyło się 5 kwietnia br.

W spotkaniu wzięli udział: Maciej Kopeć, podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej oraz Jan Widera, podsekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki.

Celem kontroli NIK była ocena, czy system szkolenia młodzieży uzdolnionej sportowo finansowany przez Ministra Sportu i Turystyki ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej działa efektywnie i skutecznie.

Objęto nią Ministerstwo Sportu i Turystyki, 6 polskich związków sportowych i 18 publicznych szkół mistrzostwa sportowego.

Najwyższa Izba Kontroli zwróciła uwagę na ograniczoną współpracę ministra sportu i turystyki oraz ministra edukacji narodowej w obszarze organizacji jednostek systemu oświaty, w których odbywa się szkolenie sportowe młodzieży. W jej ocenie nie została wypracowana koncepcja funkcjonowania oddziałów sportowych, szkół sportowych i szkół mistrzostwa sportowego, co utrudnia właściwą organizację i realizację szkolenia sportowego młodzieży uzdolnionej.

W trakcie dyskusji, która odbyła się po prezentacji przedstawiciela NIK, zwracano m.in. uwagę: na kwestię zbyt dużego eksploatowania młodych zawodników przez trenerów, co może prowadzić w przyszłości do zniechęcenia do uprawiania sportu wyczynowego. Podobnie jak i na potrzebę oceniania postępów młodych zawodników nie przez efekty rzeczowe (liczba zdobytych medali), ale poprzez ocenę ich postępu na poszczególnych etapach szkolenia. Podkreślano brak obiektów niezbędnych do prowadzenia szkolenia sportowego; kwestię pozyskiwania sportowo uzdolnionych uczniów z małych miejscowości. Uwypuklono również problem wynagradzania i warunków pracy trenerów w szkołach mistrzostwa sportowego.

Śr., 12 Kw. 2017 0 Komentarzy Dodane przez: Sylwia Cyrankiewicz-Gortyńska