Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Specjalne Potrzeby Edukacyjne - Bank Dobrych Praktyk

Specjalne Potrzeby Edukacyjne - Bank Dobrych Praktyk fotolia.pl

Pracownia Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych (PSPE) Ośrodka Rozwoju Edukacji zaprasza do współtworzenia Banku Dobrych Praktyk, służącego wymianie doświadczeń, współpracy środowiska oświatowego i dzielenia się dobrymi praktykami w obszarze skutecznych rozwiązań w pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) w przedszkolu, szkole i placówce.

Zaproszenie skierowane jest do nauczycieli, dyrektorów i specjalistów pracujących na rzecz ucznia ze SPE na każdym etapie edukacyjnym. Chodzi o nadsyłanie i publikowanie, w ramach Banku PSPE materiałów opisujących dobre praktyki w dziedzinie:

  • rozwiązań merytorycznych, mających na celu wspomaganie ucznia ze SPE i jego rodziców, a także nauczycieli, dotyczących np. specyfiki pracy z uczniem z określoną niepełnosprawnością, dysfunkcją lub zdolnością, efektywnej współpracy ze specjalistami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej;
  • rozwiązań organizacyjnych w przedszkolach, szkołach i placówkach na rzecz ucznia ze SPE, np. tworzenia koalicji na rzecz ucznia ze SPE, dotyczącej powoływania i organizacji zespołów w przedszkolu, szkole czy placówce, włączaniado współpracy organizacji pozarządowych, wolontariatu;
  • efektywności pracy powoływanych zespołów, np. skutecznej współpracy w zespole, tworzenia w pracy z uczniem ze SPE narzędzi takich jak: Indywidualny Program Edukacyjno Terapeutyczny (IPET), Karta Indywidualnych Potrzeb Ucznia (KIPU) i Program Działań Wspierających (PDW), sposobów mierzenia postępów ucznia, włączania do owocnej współpracy rodziców ucznia ze SPE.

Pracowni Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych zależy na wykorzystaniu doświadczeń szkół integracyjnych, które mają wiedzę i umiejętności w dziedzinie tworzenia i realizacji IPET czy powoływania i funkcjonowania zespołów ds. integracji, w których wspólnie planuje się pracę dla uczniów objętych integracją. Cenne są również doświadczenia placówek specjalnych dotyczące wspierania uczniów, dla których odpowiedni kierunek pracy wspomagającej ucznia, nadaje się w powoływanych w tych placówkach zespołach specjalistów pracujących z uczniem z niepełnosprawnością.

Pracownia liczy także na publikacje dotyczące organizacji i realizacji edukacji włączającej w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych, np. uczestników projektu „Szkoła dla wszystkich”, a także na szkoły biorące udział w pilotażu nowych rozwiązań dotyczących pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym organizacji kształcenia specjalnego oraz udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, który w roku szkolnym 2010/11 odbywał się w ramach realizowanego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej projektu systemowego Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Dobre praktyki w obszarze organizacji kształcenia i pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla ucznia ze SPE mają w założeniu pomóc szkołom ogólnodostępnym realizować organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zgodnie z wytycznymi rozporządzeń Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. z 2010r. Nr 228 poz. 1487– 1492).

Pracownia liczy także na publikacje dotyczące organizacji i realizacji edukacji włączającej w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych, np. uczestników projektu „Szkoła dla wszystkich”, a także na szkoły biorące udział w pilotażu nowych rozwiązań dotyczących pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym organizacji kształcenia specjalnego oraz udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, który w roku szkolnym 2010/11 odbywał się w ramach realizowanego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej projektu systemowego Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Dobre praktyki w obszarze organizacji kształcenia i pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla ucznia ze SPE mają w założeniu pomóc szkołom ogólnodostępnym realizować organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zgodnie z wytycznymi rozporządzeń Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. z 2010r. Nr 228 poz. 1487– 1492).

Kontakt dla zainteresowanych:

Pracownia Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych
koordynator Jolanta Rafał-Łuniewska, tel. 22 825 44 51 w.120, e- mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Źródło: ore.edu.pl

Niedz., 24 Lp. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: Tadeusz Narkun