Po podjęciu przez organ stanowiący uchwały intencyjnej w sprawie likwidacji szkoły, drugą czynnością zmierzającą do rozwiązania placówki oświatowej jest spoczywający na organie prowadzącym obowiązek powiadomienia o zamiarze likwidacji określonych podmiotów i organów.
W myśl zdania drugiego w art. 59 ust. 1 ustawy o systemie oświaty organ prowadzący jest obowiązany co najmniej na sześć miesięcy przed terminem likwidacji, zawiadomić o zamiarze likwidacji szkoły:
a. rodziców uczniów (w przypadku szkoły dla dorosłych - uczniów);
b. właściwego kuratora oświaty;
c. organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego właściwej do prowadzenia szkół danego typu.
Zawiadomienie o likwidacji jest skuteczne jeżeli dotarło do wszystkich wymienionych powyżej osób/organów, najpóźniej w terminie, o którym mowa w tym przepisie. Podstawowe znaczenie w tym zakresie ma realna możliwość zapoznania się przez te podmioty z zamiarem likwidacji.
Ponieważ szkoła może, co do zasady zostać zlikwidowania tylko z końcem roku kalendarzowego tj. 31 sierpnia, oznacza to, że termin 6-miesięczny na zawiadomienie określonych podmiotów upływa 28 lutego (a w przypadku roku przestępnego 29 lutego) tego roku kalendarzowego, który został wyznaczony w uchwale intencyjnej jako rok likwidacji.
Termin 6-miesięczy, jego zgodnie z poglądem judykatury terminem materialno-prawnym – nie podlega on więc przywróceniu a jego upływ powoduje bezskuteczność czynności zawiadomienia. Oznacza to, że zawiadomienie dokonane później spowoduje nieważność uchwały podjętej w sprawie likwidacji szkoły (por. wyrok NSA z 22 lutego 2012 r., I OSK2376/11, uchwała NSA z 29 listopada 2010 r., I OPS 2/10).
Treścią zawiadomienia musi być objęty zamiar likwidacji szkoły tj. informacja o przewidywanej likwidacji wprost wskazanej szkoły, termin tej likwidacji oraz motywy podjęcia uchwały intencyjnej.
Szczegółowe kwestie dotyczące sposobu dokonania zawiadomienia, zostaną opisane w kolejnym artykule.