Instytut Badań Edukacyjnych wspiera nauczycieli, prowadząc co roku diagnozy umiejętności uczniów, których wyniki pozwalają lepiej zaplanować pracę w klasie.
W badaniach, które w latach 2011-2013 pod nazwą OBUT realizowane były w ramach projektu systemowego Badania uwarunkowań zróżnicowania wyników egzaminów zewnętrznych, w 2014 r. jako OBUTm, a od 2015 r. jako Kompetencje trzecioklasistów (K3) każdego roku uczestniczyła znaczna większość szkół w Polsce (ponad 70 %). To pozwala przypuszczać, że uznane one zostały przez szkoły za pożyteczne narzędzie diagnozy. Dlatego Instytut Badań Edukacyjnych zaplanował dalsze coroczne prowadzenie tego badania, jak również diagnozy Kompetencje piątoklasistów (K5), która w 2015 r. zastąpiła badanie DUMa.
Ta edycja badania będzie się różniła od poprzednich, badaniem objęte będą, poza językiem polskim i matematyką, także umiejętności przyrodnicze u dzieci, co jest szczególnie ważne, jako że zainteresowania przyrodnicze kształtują się przede wszystkim do 12 roku życia. W tym okresie dziecko, poznając świat, intuicyjnie i swobodnie korzysta z metody badawczej, której posługiwanie się jest niezbędne w świadomym funkcjonowaniu jednostki w społeczeństwie informacyjnym. Jest to jednak też okres, w którym łatwo u dziecka o tworzenie i utrwalanie błędnych uproszczeń i koncepcji, na późniejszych etapach edukacyjnych mogących bardzo utrudniać zrozumienie przedmiotów przyrodniczych.
Dzięki udziałowi w badaniach nauczyciele będą mogli sprawdzić, w jakim stopniu ich uczniowie, po zakończeniu I etapu edukacyjnego lub na rok przed ukończeniem szkoły podstawowej, spełniają wymagania podstawy programowej. Na tej podstawie nauczyciele będą mogli lepiej pokierować pracą uczniów w klasie IV oraz VI. Badanie K3 może stanowić podstawę wyliczenia EWD dla szkoły.
Celem badania K3 nie jest sprawdzenie, czy uczniowie osiągnęli poziom wiedzy i umiejętności wymagany w podstawie programowej dla I etapu edukacyjnego. To na co dzień sprawdzają nauczyciele. Celem badania jest natomiast dostarczenie informacji nauczycielom edukacji wczesnoszkolnej oraz nauczycielom przedmiotowym klas IV-VI o tym, jak dzieci myślą, jak radzą sobie w znanych, ale i w nowych sytuacjach. Zadania są celowo tak zaplanowane, żeby wykraczały poza to, co dzieci ćwiczyły na lekcjach, ale jednocześnie tak, by uczniowie mogli poradzić sobie z problemem „na piechotę”. Samo badanie K3 nie jest oczywiście oderwane od obowiązującej podstawy programowej. K5 z kolei pozwala przygotować się lepiej do sprawdzianu szóstoklasisty.
Badanie przeprowadzą wyznaczeni przez dyrektora szkoły nauczyciele w salach, w których uczniowie uczą się na co dzień. Sprawdzenie prac odbywa się w szkole według szczegółowo opracowanych przez IBE kryteriów, dostarczonych w pakiecie informacji dla szkół. Po zakończeniu badania i wprowadzeniu przez nauczycieli informacji o rozwiązaniach zadań do programu komputerowego, szkoła otrzyma zestawienie wyników swoich uczniów na tle całej populacji trzecio-lub piątoklasistów w Polsce.
Jak zawsze w badaniach Instytutu, zgodnie z kodeksem etycznym badań naukowych, szczególne znaczenie przykładamy do anonimowości wyników. Wyniki badania danej szkoły zostaną udostępnione wyłącznie dyrektorowi placówki. Dyrektor zadecyduje o sposobie ich wykorzystania w szkole. Instytut opracuje zbiorcze wyniki, oparte na zestawieniach i analizach statystycznych, i tylko w takiej formie będą one opublikowane oraz udostępniane osobom trzecim.
Terminy rejestracji do udziału w badaniu:
21 stycznia-30 kwietnia 2016 r.
Na stronie na stronie www.ibe.edu.pl/diagnozy
Terminy badań K3 i K5:
Godzina 9.00, 10 maja 2016 r. – K3 i K5 z języka polskiego
Godzina 9.00, 17 maja 2016 r. – K3 i K5 z matematyki i przyrody.
Udział w badaniu jest dobrowolny. Do badania może zgłosić się każda szkoła podstawowa z terenu Polski. Diagnoza jest bezpłatna dla szkół. Kontakt: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Źródło: ibe.edu.pl