Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Piątoklasista nie rozpoznaje żartu w tekście

Piątoklasista nie rozpoznaje żartu w tekście fotolia.pl

Na lekcjach nie ma przechodzenia od wiedzy gramatycznej do zrozumienia tekstu, nie uczy się niuansów, uczniowie nie zauważają żartu w tekście i wiele rzeczy rozumieją dosłownie - konstatuje Krzysztof Biedrzycki, lider Pracowni Języka Polskiego.

Eksperci IBE przedstawili wyniki badania kompetencji piątoklasistów (K5). Uczniowie piątej klasy dobrze rozumieją czytane teksty, potrafią sprawnie napisać notatkę, gorzej radzą sobie z listem oficjalnym. Nie wiedzą, jak grzecznie zatytułować i podpisać list. Geometria, ułamki i myślenie strategiczne to obszary, które wymagają większej pracy na matematyce.

Zdecydowana większość uczniów na koniec podstawówki potrafi napisać notatkę, niestety w gimnazjum i liceum nauczyciele uczniom notatki dyktują i w efekcie młodzież traci tę umiejętność - zauważył prof. Biedrzycki - apelujemy, niech nauczyciele bardziej zaufają uczniom. Prof. Biedrzycki podkreślił, że uczniowie potrafią argumentować.

Agnieszka Sułowska, ekspert IBE, zauważyła, że jest dość dużo bardzo dobrych z matematyki uczniów i dość dużo słabych. Uczniowie mylili się często w zadaniach na ułamki dziesiętne, na obwód figury, jej pole. - Uczniowie mylą się w zadaniach, jeśli wykonują wzory rutynowo, bez zrozumienia. To też powoduje, że zamiast rozwiązywać, strzelają, jaka może być odpowiedź - zauważyła Sułowska. - Gdyby nauczyciele np. bawili się z uczniami w tangramy, pokazywali im rozmaite ćwiczenia na figurach w konkretnym kontekście, błędów byłoby mniej.

Tymczasem znaczna grupa uczniów pole figury kojarzy ze wzorem, ale nie z powierzchnią jakiejś figury. Dość trudna jest dla uczniów umiejętność modelowania matematycznego czyli dobierania odpowiednich działań i operacji do postawionego problemu - prawie połowa uczniów ma kłopot z zadaniami typu: o ileś więcej, ileś razy więcej oraz nie rozumie pojęcia pola.

O badaniu. K5 to dobrowolne badanie powszechne, przeprowadzono je w maju 2015 r., nauczyciele dostali wyniki niemal od razu, dzięki czemu mogli zaplanować prace z uczniami w VI klasie. K5 to kontynuacja przeprowadzonej w 2014 roku Diagnozy umiejętności matematycznych (DUMA). W 2015 r. do tego badania (nazwanego badanie kompetencji piątoklasistów K5) dołączono sprawdzenie umiejętności kształconych na lekcjach języka polskiego. W 2016 r. badanie zostanie uzupełnione o część przyrodniczą.

Źródło: ibe.edu.pl

Czw., 28 St. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Tadeusz Narkun