Podczas styczniowego posiedzenia Zespołu ds. Edukacji Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego omówiono projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie wypoczynku dla dzieci i młodzieży.
Projektowane rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie wypoczynku dla dzieci i młodzieży zastąpi obowiązujące rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania.
W § 2 określono dokumenty konieczne do zgłoszenia wypoczynku. Dla zgłoszenia wypoczynku organizowanego w kraju, w zależności od infrastruktury miejsca wypoczynku organizator powinien dostarczyć kopię pozytywnej opinii właściwego miejscowo komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej w zakresie spełniania przez obiekt wymagań ochrony przeciwpożarowej, szkic poszczególnych pomieszczeń obiektu z określeniem ich funkcji lub szkic sposobu zagospodarowania terenu. Pozytywna opinia właściwego miejscowo komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej w zakresie spełniania przez obiekt lub teren wymagań ochrony przeciwpożarowej wydana właścicielowi, zarządcy lub użytkownikowi obiektu w zakresie spełniania przez obiekt lub teren wymagań przeciwpożarowych będzie ważna przez 3 lata od daty wydania, jeżeli warunki ochrony przeciwpożarowej nie ulegną zmianie.
Zrezygnowano z dołączania do zgłoszenia wypoczynku szkicu pomieszczeń oraz opinii spełniania przez obiekt wymagań ochrony przeciwpożarowej w przypadku wypoczynku organizowanego w przedszkolach, szkołach i placówkach systemu oświaty. Są to obiekty, które z racji prowadzonej całorocznej pracy statutowej, muszą takie wymogi spełniać. Rozwiązanie to usprawni organizację wypoczynku przez szkoły i placówki oraz ograniczy konieczność przedkładania kuratorowi zbędnej dokumentacji.
Ponadto, zrezygnowano z dołączania do zgłoszenia wypoczynku protokołu straży pożarnej (był dokumentem alternatywnym do kopii opinii), ponieważ nie dostarczał pełnej informacji o spełnieniu przez obiekt wymagań przeciwpożarowych. Rozwiązanie to uniemożliwi organizację wypoczynku dzieci i młodzieży w obiektach niespełniających wymagań bezpieczeństwa pożarowego.
Dokumentem dołączanym do zgłoszenia wypoczynku organizowanego poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej będzie oświadczenie organizatora wypoczynku o zawarciu umowy ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia na rzecz uczestników wypoczynku.
§ 2 ust. 3 określa, od kiedy organizator wypoczynku może przedstawić kuratorowi oświaty zgłoszenie wypoczynku. Będą to następujące terminy:
- od 1 marca w roku szkolnym, w którym organizowany jest wypoczynek – w przypadku wypoczynku organizowanego w okresie ferii letnich oraz wiosennej przerwy świątecznej,
- od 1 października w roku szkolnym, w którym organizowany jest wypoczynek – w przypadku wypoczynku organizowanego w okresie ferii zimowych oraz zimowej przerwy świątecznej.
Nowym rozwiązaniem w stosunku do obowiązujących przepisów jest możliwość zgłaszania wypoczynku organizowanego w czasie wiosennej i zimowej przerwy świątecznej.
§ 2 ust. 4 zróżnicuje terminy zgłoszenia wypoczynku przez organizatora wypoczynku ze względu na miejsce organizacji wypoczynku. Zgłoszeniewypoczynku następuje nie później niż:
- na 21 dni przed terminem rozpoczęcia wypoczynku; wzór zgłoszenia stanowi załącznik nr 1 do projektowanego rozporządzenia,
- na 14 dni przed terminem rozpoczęcia wypoczynku - w przypadku zgłoszenia półkolonii; wzór zgłoszenia stanowi załącznik nr 2 do projektowanego rozporządzenia,
- na 14 dni przed terminem rozpoczęcia wypoczynku - w przypadku zgłoszenia wypoczynku organizowanego poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej; wzór zgłoszenia stanowi załącznik nr 3 do projektowanego rozporządzenia.
W załączniku nr 4 określono wzór karty kwalifikacyjnej uczestnika wypoczynku.
§ 2 ust. 6 określa formę zgłoszenia wypoczynku. Umożliwiono przedstawianie zgłoszeń wypoczynku wyłącznie w formie elektronicznej,uwierzytelnionej przy użyciu mechanizmów określonych w art. 20a ust. 1 albo 2 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2014 r. poz. 1114).
Rozwiązanie ma ułatwić organizatorom wypoczynku procedurę zgłaszania wypoczynku.
§ 3 określa liczbę uczestników wypoczynku w grupie pozostających pod opieką jednego wychowawcy, biorąc pod uwagę wiek uczestników.
Liczba uczestników wypoczynku pozostających pod opieką jednego wychowawcy wypoczynku nie może przekraczać 20 osób. Liczba ta ulega zmniejszeniu w przypadku:
- grupy z dziećmi do 10 roku życia oraz grupy mieszanej, w której są dzieci do 10 roku życia - liczba uczestników pozostających pod opieką jednego wychowawcy wypoczynku nie może przekraczać 15 osób,
- grupy, w której uczestnikami są dzieci i młodzież niepełnosprawna wymagająca stałej opieki lub pomocy. Zmniejszenie liczby uczestników następuje w zależności od rodzaju niepełnosprawności.
Doprecyzowano kwestię liczby uczestników wypoczynku w grupie, w której jednocześnie uczestnikami są osoby poniżej i powyżej 10 roku życia. Dotychczas to kurator oświaty musiał podejmować decyzję, jak liczna może być grupa mieszana pozostająca pod opieką jednego wychowawcy.
§ 4 określa obowiązki kierownika wypoczynku i wychowawcy wypoczynku. Zakres czynności wykonywanych przez kierownika wypoczynku oraz wychowawcę wypoczynku wyklucza łączenie tych funkcji. Rozwiązanie ma przyczynić się do zapewnienia bezpiecznych warunków i właściwej opieki podczas organizacji wypoczynku. Nowym obowiązkiem kierownika wypoczynku będzie przechowywanie kopii dokumentów potwierdzających niekaralność kadry wypoczynku (oświadczeń i zaświadczeń).
W załączniku nr 5 określono wzór dziennika zajęć.
§ 5 określa obowiązki kierownika wypoczynku i wychowawcy wypoczynku organizowanego przez szkoły i placówki, niewymagającego zgłoszenia kuratorowi oświaty, oraz termin zawiadomienia organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny poprzez złożenie karty wypoczynku.
Szkoła lub placówka zawiadamia organ prowadzący i organ nadzoru pedagogicznego o organizacji wypoczynku trwającego do 3 dni, który nie podlega zgłoszeniu do kuratora oświaty, nie później niż na 3 dni przed terminem wypoczynku.
Rozwiązanie umożliwi szkołom i placówkom organizowanie krótkich form wypoczynku na podobnych zasadach jak w trakcie zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Krótki termin na zawiadomienie o organizacji wypoczynku wynika z faktu, że dyrektor szkoły lub placówki zna i wykorzystuje w codziennej pracy dane teleadresowe zarówno organu prowadzącego jak i organu sprawującego nadzór pedagogiczny. Prowadzona w ciągu roku szkolnego działalność turystyczno-krajoznawcza szkół i placówek ugruntowała narzędzia i metody używane podczas ich organizacji oraz nadzoru.
W załączniku nr 6 określono wzór karty wypoczynku.
§ 6 uzupełnia zasady korzystania z wyznaczonych kąpielisk o obowiązek opieki wychowawcy i przynajmniej jednego ratownika z odpowiednimi kwalifikacjami nad uczestnikami nad wypoczynku.
W § 7 wskazano załączniki 6-9, które określają odpowiednio program kursu na kierownika wypoczynku i program kursu na wychowawcę wypoczynku, w tym formę i wymiar zajęć, wzór zaświadczenia o ukończeniu kursu na kierownika wypoczynku oraz wzór zaświadczenia o ukończeniu kursu na wychowawcę wypoczynku.
W § 8 określono dokumenty lub ich kopie potwierdzające posiadane przez kadrę kwalifikacje lub uprawnienia (w szczególności świadectwa, dyplomy, zaświadczenia ukończenia kursów, szkoleń. ), umożliwiających prowadzenie zajęć w ramach kursu na kierownika wypoczynku oraz na wychowawcę wypoczynku.
Przewiduje się, że rozporządzenie wejdzie w życie z dniem 1 kwietnia 2016 r.