Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

110 rocznica powstania Związku Nauczycielstwa Polskiego

110 rocznica powstania Związku Nauczycielstwa Polskiego fotolia.pl

Z okazji obchodów 110 rocznicy powstania Związku Nauczycielstwa Polskiego zorganizowano konferencję pn. „Mobbing, jako negatywne zjawisko występujące w szkołach i placówkach oświatowych”.

Konferencja odbyła się 24 września br.  w Krakowie  w Auli Wydziału Zarządzania Akademii Górniczo-Hutniczej.

Konferencja była podzielona na cztery bloki tematyczne.

Pierwszą z poruszonych tematyk były przejawy mobbingu i jego skutki psychologiczne. W tej części dyskusji udział wzięła Lidia Rzeszutko nadinspektor Pracy w Okręgowej Izbie Pracy w Krakowie, która omówiła pojęcie mobbingu w przepisach prawa pracy. Prawną pozycję nauczyciela jako ofiary mobbingu przedstawiła radca prawny Karolina Kędziora. Natomiast psycholożka Barbara Woszczyna przybliżyła skutki mobbingu w aspekcie psychologicznym, a także oddziaływanie mobbingu na obniżenie samooceny osoby mobbingowanej.

Część druga spotkania dotyczyła prawnych aspektów zjawiska mobbingu. Prawnicy Monika Harpula, mec. Aleksandra Kluczewska-Rupka oraz mec. Marcin Jan Wachowski poruszyli problematykę przeciwdziałania mobbingowi jako obowiązku pracodawcy, gromadzenia dowodów na potrzeby procesu sądowego w sprawie mobbingowej oraz sam proces sądowy w sprawie mobbingowej.

W kolejnym bloku tematycznym omówiono zasady wdrażania polityki antymobbingowej. Profesor UW dr hab. Monika Płatek scharakteryzowała obraz mobbera, natomiast mec. Zofia Jabłońska wskazała na sposoby przeciwdziałania mobbingowi i podała dobre praktyki w tym zakresie stosowane w szkołach.

Ostatnia czwarta część spotkania poświęcona została kwestii kontroli obowiązku przeciwdziałania mobbingowi. W tym zakresie poruszono temat kontroli obowiązku pracodawcy przeciwdziałania mobbingowi i uprawnienia w tym zakresie jakie posiada inspektor pracy, działania dyrektora szkoły w zakresie nadzoru pedagogicznego jako zapobieganie mobbingowi oraz mobbing jako nieetyczne zachowanie nauczyciela i uwagi na temat etyki zawodowej w relacjach interpersonalnych. W tym bloku wypowiadali się nadinspektor Pracy w Okręgowej Izbie Pracy w Krakowie dr Leszek Rymarowicz, dyrektor liceum Barbara Kordas, a także nauczycielka Dorota Obidniak.

Czw., 24 Wrz. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka