„Nasz Elementarz” wymaga uzupełnienia o dodatkowe pomoce dydaktyczne, a decyzja MEN o wysłaniu 6-latków do szkół była zbyt pochopna – to główne wnioski z badania przeprowadzonego przez Grupę Edukacyjną S.A.
To pierwszy taki raport przeprowadzony w rok po wprowadzeniu zmian w ustawie o oświacie.
Badanie zostało przeprowadzone w dniach 13-25 sierpnia br. na reprezentatywnej grupie 500 nauczycieli, którzy uczyli w 1 klasie w roku szkolnym 2014/15. Uczestnicy badania oceniali jakość edukacji wczesnoszkolnej w Polsce i „Naszego Elementarza”, decyzję o wprowadzeniu obowiązku szkolnego dla 6-latków, a także wskazali cechy podręcznika idealnego dla klas 1-3.
– Od ponad 25 lat wspieramy jako Grupa Edukacyjna S.A. polskich nauczycieli i uczniów w codziennej edukacji. Wprowadzone rok temu ważne zmiany w nauczaniu wczesnoszkolnym wzbudziły wiele emocji, zmieniły zasady wyboru podręczników, wielu nauczycieli i rodziców krytykowało ten proces. Uznaliśmy, że warto po pierwszym okresie obowiązywania nowych regulacji zbadać dokładnie nastroje i opinie wśród nauczycieli, poznać ich zdanie. A nas, jako wydawnictwo specjalizujące się w edukacji wczesnoszkolnej, szczególnie to interesuje – mówi Jarosław Rybus, rzecznik prasowy Grupy Edukacyjnej S.A., do której należą marki wydawnictw MAC Edukacja i Juka.
Jakie wnioski płyną z badania? Oto sześć najważniejszych:
- 70,6% nauczycieli stoi na stanowisku, że posłanie 6-latków do szkoły to błąd;
- 63,9% nauczycieli twierdzi, że pod względem infrastruktury szkoły nie są gotowe na edukację 6-letnich dzieci, ale 63,1% nauczycieli twierdzi, że jest odpowiednio przygotowana do pracy z 6-latkami;
- 65% nauczycieli stoi na stanowisku, że wprowadzenie podręcznika rządowego było niekorzystne dla procesu kształcenia, 11% chwali tę inicjatywę;
- 70% nauczycieli jest zdania, że wdrożenie „Naszego Elementarza” stanowi zdecydowanie ograniczenie w możliwościach i sposobach nauczania, 21% uważa inaczej;
- 80,1% nauczycieli jest zdania, że nie da się nauczać na odpowiednim poziomie przy pomocy wyłącznie rządowego elementarza, 10,7% ma zdanie przeciwne;
- 78,2% nauczycieli uważa, że przygotowana przez MEN obudowa metodyczna jest niewystarczająca, 10,4% uważa, że jest poprawna.