Konwent Powiatów Województwa Kujawsko-Pomorskiego skierował do Ministra Finansów swoje stanowisko w sprawie zapisu art. 32 ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej wnosząc o pilne zainicjowanie prac legislacyjnych, mających na celu uchylenie tego zapisu.
Przedmiotowy przepis ma na celu odrębne ewidencjonowanie przez jednostki samorządu terytorialnego wydatków ponoszonych na edukację dzieci i młodzieży, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, w szczególności niepełnosprawnych uczniów.
Oznacza to niezgodność z ideą subwencji, która jako dochód JST możliwa jest do wykorzystania na dowolny cel. Natomiast konieczność rozliczania przez samorządy środków na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży, czyni ją w znakomitej części dotacją celową i wszelkie zmiany w trakcie roku skutkować będą konieczność dokonywania wielokrotnych zmian w budżecie.
Zdaniem Konwentu Powiatów Województwa Kujawsko-Pomorskiego realizacja kwestionowanego przepisu doprowadzi do wielu wątpliwości i sporów interpretacyjnych:
- W algorytmie podziału części oświatowej nie ma odrębnej wagi na uczniów objętych nauczaniem indywidualnym, czy zatem koszt realizacji takiego zadania dal uczniów , dla których takie nauczanie jest realizowane, a którzy nie posiadają orzeczenia o kształcenia specjalnego, podlegać będzie rozliczaniu jako zadanie wymagające stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży?
- Jak wyodrębnić koszty zatrudnienia nauczycieli, których zakres obowiązków związany jest zarówno ze specjalną organizacja nauki dzieci i młodzieży jak i „zwykłą” dydaktykę?
- Jak rozliczać przydziały nie dydaktyczne nauczycieli w szkołach ogólnodostępnych?
- Jak rozliczać koszty zakupu pomocy dydaktycznych, materiałów i wyposażenia, kosztów eksploatacyjnych w doniesieniu do ucznia, któremu specjalna organizacja nauki będzie „świadczona” w placówce i związana będzie z dłuższym pobytem tego ucznia w szkole?
- Czy w odniesieniu do typów szkół specjalnych, zniknie obowiązek stosowania klasyfikacji budżetowej a wydatki będzie należało ujmować w rozdziale 80150?
- Czy skoro w klasyfikacji budżetowej wyodrębniony jest rozdział 85404 – wczesne wspomaganie rozwoju dziecka to wydatki na ten cel ponoszone i w tym rozdziale ewidencjonowane będą podlegały rozliczeniu jako ponoszone na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla uczniów i młodzieży?
- Dlaczego obowiązek rozliczania wydatków na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży dotyczy jednostek samorządu terytorialnego a nie pozostałych organów prowadzących?
- Czy art. 32 ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej stanowi jednoroczną regulację, czy też zapowiada takie zmiany w kolejnych latach?
Jak wyjaśniła strona rządowa zapis ten to jeden z efektów rozmów Rządu z przedstawicielami rodziców wychowujących dzieci niepełnosprawne, którzy protestują w Sejmie. Wynika z tego, że jedynym pomysłem Rządu na pomoc tym rodzicom jest narzucenie samorządom dodatkowego zadania polegającego na wyodrębnieniu i klasyfikowaniu wydatków na specjalną organizację nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży w szkołach.
Ponad to, nowa regulacja jak w wskazano w stanowisku Konwentu z pewnością nie poprawi sytuacji dzieci i młodzieży wymagających specjalnych form wsparcia. Jedynym efektem może okazać się niepotrzebnie rozbudowana sprawozdawczość oraz niewspółmierny do rezultatów, wzrost nakładów pracy samorządów
W związku z powyższym art. 32 ustawy powinien zostać zdaniem Konwentu Powiatów Województwa Kujawsko-Pomorskiego uchylony. W przypadku zaniechania działań w tym zakresie złożony zostanie wniosek do trybunału Konstytucyjnego o zbadanie zgodności przedmiotowej ustawy z innymi aktami prawa, w tym z Konstytucją RP.