Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Zarząd Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Wielkopolski o art. 32 ustawy okołobudżetowej

Zarząd Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Wielkopolski o art. 32 ustawy okołobudżetowej fotolia.pl

Zarząd Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Wielkopolski zaprotestował przeciwko wprowadzeniu w życie art.32 tzw. ustawy okołobudżetowej na 2015 r.

Przedmiotowy artykuł brzmi: „W roku 2015 na realizacje zadań wymagających stosowania specjalnej nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży jednostka samorządu terytorialnego przeznacza środki w wysokości nie niższej niż wynikająca z podziału części oświatowej subwencji ogólnej jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2014 r. poz. 1115), w zakresie tych zadań.”

W ocenie Zarządu SGiPW przepis ten w sposób oczywisty ogranicza konstytucyjną samodzielność jednostek samorządu terytorialnego. Art. 167 ust. 2 Konstytucji RP stanowi przecież, iż dochodami JST są ich dochody własne oraz subwencje ogólne i dotacje celowe z budżetu państwa. Pomiędzy subwencją i dotacją celową występuje istotna różnica. W przypadku subwencji decyzja o jej podziale należy do organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, zaś w przypadku dotacji – do podmiotu przyznającego dotację. Art. 7 ust. 3 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego mówi wprost, iż „o przeznaczeniu środków otrzymanych z tytułu subwencji ogólnej decyduje organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego.”

Zdaniem SGiPW, ustawodawca nie może decydować o przeznaczeniu tych środków poprzez sztywne określenie poziomu wydatków na określone zadania. Tymczasem art. 32 stwarza sytuację, jakby w ramach subwencji oświatowej wydzielono odrębną dotację na kształcenie specjalne, organizację szkół i placówek zajmujących się kształceniem specjalnym. Ponadto brakuje przepisów wykonawczych do ustaw okołobudżetowych, które będą wyznaczać sposób kwalifikowania wydatków na uczniów szkół i placówek specjalnych oraz sposób rozliczenia subwencji.

Puentując samorządowcy podkreślają, że wysokie dodatkowe środki przeznaczone na ten cel mogą stanowić istotny problem dla budżetów powiatów, które są organami prowadzącymi placówki kształcenia specjalnego.

Pt., 13 Lt. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Dawid Kulpa