Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Współpraca na rzecz rozwoju kształcenia zawodowego

Współpraca na rzecz rozwoju kształcenia zawodowego fotolia.pl

Czterech ministrów - edukacji, gospodarki, pracy i skarbu państwa – podpisało porozumienie o współpracy na rzecz rozwoju kształcenia zawodowego. Porozumienie jest wyrazem woli zacieśnienia współpracy między czterema ministrami - edukacji, gospodarki, pracy i skarbu państwa, w celu lepszego dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb pracodawców, lokalnych rynków pracy i nowoczesnej gospodarki w skali kraju.

U podłoża tej inicjatywy leży przekonanie o istotnych korzyściach płynących z wzajemnej wymiany informacji i podejmowania wspólnych działań zbliżających sferę edukacji i sferę zatrudnienia.

Badania prowadzone m.in. przez regionalne obserwatoria rynku pracy pokazują, że absolwenci szkół zawodowych charakteryzują się niestabilną sytuacją na rynku pracy, często rejestrują się jako bezrobotni i po kilka razy powracają do rejestrów powiatowych urzędów pracy. W gorszej sytuacji są absolwenci zasadniczych szkół zawodowych niż techników, im wyższe wykształcenie – tym lepiej absolwenci radzą sobie na rynku pracy bez pomocy urzędów pracy.

Analizy sytuacji absolwentów w województwie małopolskim (Kraków 2014) pokazują np., że największy odsetek bezrobotnych powracających pod opiekę urzędów pracy w ciągu 1-2 lat stanowią absolwenci takich kierunków kształcenia jak ślusarz, krawiec/ kuśnierz, sprzedawca, piekarz, murarz. Powstaje pytanie – czy rzeczywiście brak jest zapotrzebowania na ślusarzy czy murarzy w Małopolsce – czy też osoby przygotowane do zawodu w systemie szkolnym nie radzą sobie w rzeczywistych warunkach pracy? A może jedno i drugie – za dużo jest w regionie szkół o danym kierunku i na dodatek nie uczą tego, czego wymagają pracodawcy.

Źródło: MPiPS

Pt., 30 St. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Bernadeta Skóbel