Zgodnie z § 3 ust. 3 pkt 3 rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzana sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych, ocenianie bieżące z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych jest dokonywane według skali i w formach przyjętych w danej szkole.
Jak zauważył Rzecznik Praw Dziecka w wystąpieniu do Przewodniczącego Sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży praktyka szkolna pokazuje, że oceny bieżące są najczęściej wyrażane za pomocą stopni lub ich symbolicznych odpowiedników (szczególnie na poziomie edukacji wczesnoszkolnej klasy I-III szkoły podstawowej). Tylko niektórzy nauczyciele wprowadzają do codziennego oceniania dziecka informacje ułatwiające mu naukę.
Powszechnie stosowany w polskiej szkole cyfrowy system oceniania nie sprzyja jednak uczeniu się, ponieważ nie zawiera informacji, z czym konkretnie dziecko dobrze sobie radzi a z czym nie. Nie wskazuje też, w jaki sposób ma się dalej uczyć, by uzyskiwać coraz lepsze efekty. Takie wskazówki są szczególnie istotne na pierwszym etapie edukacji, gdy dziecko poznaje różne metody uczenia się. Stopnie szkolne nie pomagają mu w tym, a jedynie służą porównywaniu uczniów ze sobą. W przypadku dzieci mających trudności w uczeniu się może to hamować ich motywację i wręcz być źródłem ich bezradności. Pojawiają się też sugestie, że cyfrowy system oceniania może osłabiać głębsze myślenie i kreatywność dziecka oraz budzić u niego poczucie zagrożenia.
W ocenie Rzecznika Praw Dziecka, uzasadnione jest zatem, aby ocenianie bieżące w szkole miało formę oceniania pomagającego uczniowi w pokonywaniu trudności i budzącego kreatywność (z wykorzystaniem tzw. koncepcji oceniania kształtującego), a nie oceniania sumującego. Wykształci to u dziecka większe poczucie własnej wartości, zaangażowanie w proces uczenia się, samodzielność, jak również nauczy je odpowiedzialności.
Źródło: www.brpd.gov.pl