Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Rodzice chcą mieć wybór - inicjatywa rodziców w sprawie wieku szkolnego

Rodzice chcą mieć wybór - inicjatywa rodziców w sprawie wieku szkolnego fotolia.pl

Do Sejmu trafiła kolejna inicjatywa ustawodawcza rodziców  dotycząca powrotu do rozpoczęcia spełniania obowiązku edukacji szkolnej przez dziecko w wieku 7 lat, a obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego przez dziecko w wieku 6 lat.

Projekt „Rodzice chcą mieć wybór” ma na celu przywrócenie decyzyjności w sprawach edukacji dziecka osobom dla niego najważniejszym czyli matce i ojcu.

Projekt ustawy koncentruje się na następujących kwestiach:

1. Wiek rozpoczęcia edukacji szkolnej zależy od decyzji rodziców

2. Prawo a nie obowiązek pięciolatków do edukacji przedszkolnej. Ponad to przedszkole działające na terenie szkoły musi być niezależne od szkoły (posiadać odrębną dyrekcję) i oferować prawdziwe przedszkolne warunki dla dzieci

3. Powrót do programów nauczania uwzgledniających poziom rozwoju i dojrzałości dziecka oraz powrót do pełnej realizacji programu wychowania przedszkolnego.

4. Kontrola rad rodziców nad programem nauczania w szkołach i przedszkolach oraz utworzenie rad rodziców także w placówkach niepublicznych i innych formach edukacji przedszkolnej.

5. Wybór podręczników pozostaje przywilejem nauczycieli z koniecznością porozumienia się w tym zakresie z rada rodziców. projekt przewiduje także dotację państwową na dowolnie wybrany podręcznik.

6. Organizacja zajęć dodatkowych uzależniona od wyboru rodziców

7. Obligatoryjne standardy warunków w szkołach określone w drodze rozporządzenia polegające na podwyższenie standardów m.in. na dowóz dzieci do szkół, organizowanie w szkole stołówki, szatni

8. Obligatoryjne opiniowanie przez rady rodziców decyzji o likwidacji szkół, przedszkoli i przenoszenia oddziałów

9. Podejmowanie decyzji o prowadzeniu domowej edukacji przez rodziców a nie dyrekcję, po konsultacji ze specjalistą.

Zdaniem projektodawców powrót do systemu wypracowanego przez lata będzie miał pozytywny wpływ na jakość pracy w szkołach i przedszkolach. Rodzice zyskają wpływ na edukację dzieci. Wśród skutków gospodarczych regulacji projektodawcy wskazują na podniesienie jakości opieki nad dziećmi w wieku przedszkolnym, podniesienie poziomu edukacji i wzrost zaufania obywateli do państwa.

Źródło: www.sejm.gov.pl  

Pt., 16 St. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka