Zgromadzenie przedstawicieli samorządów lokalnych i regionalnych UE przyjęło opinię w sprawie uznawania kompetencji nabytych w ramach pozaformalnego i nieformalnego uczenia się. Opinia została wypracowana przez Marka Olszewskiego, wiceprzewodniczącego Związku Gmin Wiejskich RP, wójta gminy Lubicz.
Projekt zaleceń w tej sprawie trafi teraz do instytucji unijnych, m.in. do Komisji Europejskiej. Komitet Regionów przekonuje w dokumencie, że procedury zatwierdzania umiejętności nabytych poza oficjalnym systemem edukacji są częścią zmian koniecznych w europejskim modelu kształcenia i szkolenia zawodowego.
W przygotowanej przez wiceprzewodniczącego związku opinii podkreślono, że kompetencje i wiedza są nabywane nie tylko poprzez systemy edukacji formalnej, ale również poprzez uczenie się nieformalne. Chodzi o nabywanie kompetencji w trakcie aktywności życiowej, np. w trakcie pracy czy opieki nad osobami chorymi.
Z kolei kompetencje nabyte w drodze pozaformalnej dotyczą zdobywania umiejętności poprzez uczenie się, w efekcie którego nie uzyskujemy potwierdzenia nabytych kompetencji, np. certyfikatu. Mowa tu na przykład o seminariach, szkoleniach otwartych dla wszystkich czy stażach. W opinii Komitetu Regionów zwrócono uwagę, ze kompetencje uzyskane w drodze pozaformalnej i nieformalnej mogą dotyczyć zarówno aspektów technicznych (np. praktycznego doświadczenia), jak i społecznych (np. znajomości języków).
Problem w tym, że prace się opóźniają, a niektóre kraje i regiony UE pozostają w tyle pod względem uznawania pozaformalnego i nieformalnego kształcenia się. Nadal istnieje wiele znaczących różnic regionalnych i krajowych w zakresie procedur uznawania pozaformalnych i nieformalnych umiejętności, funkcjonuje ponad 100 różnych definicji tych procesów.
Dlatego Komitet Regionów apeluje o szybką implementację zaleceń Rady Europejskiej, która wezwała państwa członkowskie do ustanowienia zasad zatwierdzania tego typu kwalifikacji.
źródło: portalsamorzadowy.pl