Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Słabe wyniki ucznia to porażka nauczyciela

Słabe wyniki ucznia to porażka nauczyciela fotolia.pl

Instytut Badań Edukacyjnych zaprezentował pod koniec listopada br. wyniki Badania efektywności nauczania języka angielskiego w szkole podstawowej (BENJA), które przeprowadzono w ramach Badania szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia (SUEK). Niestety stwierdzono, że lekcje angielskiego w klasach I-III szkoły podstawowej nie rozwijają dostatecznie dobrze umiejętności komunikacyjnych uczniów w mowie i piśmie.

BENJA objęło dwie z czterech kluczowych umiejętności językowych – umiejętność słuchania i czytania. Badacze z Pracowni Języków Obcych IBE chcieli opisać czynniki, które odpowiadają za zróżnicowanie umiejętności uczniów na koniec III klasy szkoły podstawowej. Ich analizy wskazują, że wyniki testu z języka angielskiego są silniej zróżnicowane między szkołami w porównaniu z mierzonymi w badaniu SUEK osiągnięciami z języka polskiego i matematyki. "To ważna informacja wskazująca, że szanse na efektywne uczenie się języka angielskiego są silniej, niż w wypadku języka polskiego i matematyki, uzależnione od szkoły" – tłumaczą badacze.

Badanie wykazało, że angliści są formalnie dobrze wykwalifikowani, szkoły są stosunkowo dobrze wyposażone w nowoczesne technologie, a uczniowie pozytywnie nastawieni do nauki języka. Ich umiejętności jednak w obszarze komunikacji w mowie i piśmie są niezadowalające.

Obserwacje lekcji języka angielskiego wskazują na niewielkie zróżnicowanie form pracy, typów zadań oraz rzadkie wykorzystanie autentycznych materiałów językowych, które umożliwiłyby rozwój kompetencji kulturowych.

Powodem niskich umiejętności komunikacyjnych uczniów może być dominacja metod podających na lekcjach języka angielskiego. Jednocześnie większość komunikatów wypowiadanych przez nauczyciela jest bardzo krótka, co powoduje niedostateczne zaznajomienie uczniów z dłuższymi wypowiedziami w języku angielskim.

Przeprowadzone badanie BENJA to zdaniem ekspertów IBE pierwsza w Europie próba opisu umiejętności uczniów klas I-III szkoły podstawowej w zakresie języka angielskiego w kontekście szkolnym na podstawie pomiaru przeprowadzonego na reprezentatywnej próbie uczniów”.

W badaniu umiejętności uczniów wykorzystano zeszyty testowe, które zawierały zadania na rozumienie tekstu słuchanego, rozumienie tekstu czytanego oraz tworzenie wypowiedzi pisemnej. Oprócz testów zostały użyte ankiety i kwestionariusze, które pozwoliły umieścić osiągnięcia testowe uczniów w ich szkolnym i domowym kontekście, a także poznać postawy i motywację uczniów względem nauki języka angielskiego. Zbadany został wpływ tych zmiennych na rzeczywiste wyniki uczniów w testach. Ponadto, deklarowane przez nauczycieli formy i częstotliwość pracy zostały porównane z danymi obserwacyjnymi.

źródło: edunews.pl. ibe.pl

Komentarz: Wnioski z przeprowadzonej przez Instytut Badań Edukacyjnych nie są ani trochę zaskakujące. Przeciwnie, potwierdzają starą prawdę. Szkoła i nauka to nie tylko podręczniki i pomoce szkolne oraz dobrze przygotowany materiał. Szkoła to przede wszystkim ludzie. Bez zaangażowanych nauczycieli efektywne nauczanie nie istnieje. Wystarczy sobie przypomnieć, że jedne placówki są oblegane przez rodziców i uczniów, a inne nawet pomimo reklamy i szerokiej informacji mają trudności ze skompletowaniem poszczególnych klas. I właśnie badania potwierdzają, że nawet najlepsze materiały nie pomogą, jeśli zabranie dobrego i zaangażowanego nauczyciela. Nie na darmo mówi się też, że słabe wyniki ucznia to przede wszystkim porażka nauczyciela. I właśnie kolejne badania potwierdziły tę tezę.

15.00

Instytut Badań Edukacyjnych zaprezentował pod koniec listopada br. wyniki Badania efektywności nauczania języka angielskiego w szkole podstawowej (BENJA), które przeprowadzono w ramach Badania szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia (SUEK). Niestety stwierdzono, że lekcje angielskiego w klasach I-III szkoły podstawowej nie rozwijają dostatecznie dobrze umiejętności komunikacyjnych uczniów w mowie i piśmie.

BENJA objęło dwie z czterech kluczowych umiejętności językowych – umiejętność słuchania i czytania. Badacze z Pracowni Języków Obcych IBE chcieli opisać czynniki, które odpowiadają za zróżnicowanie umiejętności uczniów na koniec III klasy szkoły podstawowej. Ich analizy wskazują, że wyniki testu z języka angielskiego są silniej zróżnicowane między szkołami w porównaniu z mierzonymi w badaniu SUEK osiągnięciami z języka polskiego i matematyki. "To ważna informacja wskazująca, że szanse na efektywne uczenie się języka angielskiego są silniej, niż w wypadku języka polskiego i matematyki, uzależnione od szkoły" – tłumaczą badacze.

Badanie wykazało, że angliści są formalnie dobrze wykwalifikowani, szkoły są stosunkowo dobrze wyposażone w nowoczesne technologie, a uczniowie pozytywnie nastawieni do nauki języka. Ich umiejętności jednak w obszarze komunikacji w mowie i piśmie są niezadowalające.

Obserwacje lekcji języka angielskiego wskazują na niewielkie zróżnicowanie form pracy, typów zadań oraz rzadkie wykorzystanie autentycznych materiałów językowych, które umożliwiłyby rozwój kompetencji kulturowych. Powodem niskich umiejętności komunikacyjnych uczniów może być dominacja metod podających na lekcjach języka angielskiego. Jednocześnie większość komunikatów wypowiadanych przez nauczyciela jest bardzo krótka, co powoduje niedostateczne zaznajomienie uczniów z dłuższymi wypowiedziami w języku angielskim.

Przeprowadzone badanie BENJA to zdaniem ekspertów IBE pierwsza w Europie próba opisu umiejętności uczniów klas I-III szkoły podstawowej w zakresie języka angielskiego w kontekście szkolnym na podstawie pomiaru przeprowadzonego na reprezentatywnej próbie uczniów”.

W badaniu umiejętności uczniów wykorzystano zeszyty testowe, które zawierały zadania na rozumienie tekstu słuchanego, rozumienie tekstu czytanego oraz tworzenie wypowiedzi pisemnej. Oprócz testów zostały użyte ankiety i kwestionariusze, które pozwoliły umieścić osiągnięcia testowe uczniów w ich szkolnym i domowym kontekście, a także poznać postawy i motywację uczniów względem nauki języka angielskiego. Zbadany został wpływ tych zmiennych na rzeczywiste wyniki uczniów w testach. Ponadto, deklarowane przez nauczycieli formy i częstotliwość pracy zostały porównane z danymi obserwacyjnymi.

Zamiast komentarza. Wnioski z przeprowadzonej przez Instytut Badań Edukacyjnych nie są ani trochę zaskakujące. Przeciwnie, potwierdzają starą prawdę. Szkoła i nauka to nie tylko podręczniki i pomoce szkolne oraz dobrze przygotowany materiał. Szkoła to przede wszystkim ludzie. Bez zaangażowanych nauczycieli efektywne nauczanie nie istnieje. Wystarczy sobie przypomnieć, że jedne placówki są oblegane przez rodziców i uczniów, a inne nawet pomimo reklamy i szerokiej informacji mają trudności ze skompletowaniem poszczególnych klas. I właśnie badania potwierdzają, że nawet najlepsze materiały nie pomogą, jeśli zabranie dobrego i zaangażowanego nauczyciela. Nie na darmo mówi się też, że słabe wyniki ucznia to przede wszystkim porażka nauczyciela. I właśnie kolejne badania potwierdziły tę tezę.

Normal 0 21 false false false PL X-NONE X-NONE
Pt., 5 Gr. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Tadeusz Narkun