Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

MEN informuje o przygotowaniach dzieci sześcioletnich do objęcia obowiązkiem szkolnym

MEN informuje o przygotowaniach dzieci sześcioletnich do objęcia obowiązkiem szkolnym fotolia.pl

Ministerstwo Edukacji Narodowej przekazało na ręce Marszałek Sejmu Ewy Kopacz Informację ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania o stanie przygotowań organów prowadzących do objęcia obowiązkiem szkolnym dzieci sześcioletnich.

Celem wprowadzanych od kilku lat zmian w zakresie edukacji najmłodszych jest stworzenie takiego modelu, w którym każde dziecko w wieku 3-5 lat będzie objęte wychowaniem przedszkolnym, a edukacja szkolna będzie rozpoczynała się w wieku 6 lat. Dzięki nowelizacji ustawy o systemie oświaty z 2009 roku, już od 2011 roku wszystkie pięcioletnie dzieci zostały objęte obowiązkiem rocznego przygotowania przedszkolnego. Przyjęta przez Sejm RP w 2013 roku tzw. „ustawa przedszkolna” wprowadza od 1 września 2015 roku prawo do wychowania przedszkolnego dla wszystkich dzieci czteroletnich, a od 1 września 2017 roku – dla wszystkich trzylatków.

Zgodnie z założeniami reformy obniżenia wieku obowiązku szkolnego, rok szkolny 2013/2014 to ostatni rok, w którym wszyscy rodzice mają wybór, czy posłać swoje sześcioletnie dziecko do szkoły, czy pozostawić je na kolejny rok w wychowaniu przedszkolnym. Od roku szkolnego 2014/2015 obowiązkiem szkolnym zostaną objęte wszystkie dzieci siedmioletnie oraz sześciolatki urodzone w pierwszym półroczu 2008 roku. Natomiast w roku szkolnym 2015/2016 do pierwszej klasy pójdzie druga połowa rocznika 2008; obowiązkiem szkolnym zostaną objęte również wszystkie sześciolatki, czyli dzieci urodzone w 2009 roku.

Dlaczego obniża się wiek szkolny
Nadrzędnym celem obniżenia wieku szkolnego jest jak najlepsze wykorzystanie potencjału rozwojowego dziecka. Wiek sześciu lat to „złoty wiek” – w tym okresie dziecko szybko się rozwija, chłonie wiedzę i nabywa nowe umiejętności. Wcześniejsza nauka w szkole – o czym przekonują polscy i międzynarodowi eksperci – nie odbiera dziecku dzieciństwa, lecz daje szansę na stworzenie mu optymalnych warunków do odkrywania i poznawania świata, rozwoju szczególnych uzdolnień, kształtowania umiejętności i kompetencji, a także nabywania od najmłodszych lat doświadczeń potrzebnych w późniejszym, dorosłym życiu.1

Dobre praktyki innych krajów, a od kilku lat także polskich szkół, pokazują, że szkoła jest najlepszym miejscem dla sześciolatka. Dzięki indywidualnemu podejściu, większym wymaganiom, a także programowi edukacyjnemu dostosowanemu do możliwości i potencjału młodszych dzieci sześciolatki nie tylko dobrze radzą sobie w szkole, ale – jak pokazuje zrealizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych Test Umiejętności na Starcie Szkolnym (TUNSS, 2012/2013) – po roku nauki w pierwszej klasie osiągają taki sam poziom umiejętności, jak ich siedmioletni koledzy.

Zarówno na tle Europy, jak i świata Polska jest jednym z niewielu krajów, w którym edukacja szkolna rozpoczyna się dopiero w wieku 7 lat.
Do szkół podstawowych na terenie Unii Europejskiej uczęszcza 75% sześciolatków. Z danych Eurostatu wynika, że wzrost liczby sześciolatków w szkołach to europejski trend. Z szacunków dla 27 krajów UE wynika, że o ile w 1998 roku do szkół uczęszczało mniej niż 67% sześciolatków, to już w 2011 roku 75% z nich korzystało z edukacji w szkole.

W większości krajów obowiązek szkolny realizują dzieci sześcioletnie, a nawet młodsze, jak np. w Holandii, gdzie edukację w szkole dzieci rozpoczynają w wieku 4 lat, lub w Anglii i Irlandii – w wieku 5 lat. W ostatnich latach Słowenia i Norwegia obniżyły wiek szkolny do szóstego roku życia.

Zmiany w zakresie wieku spełniania obowiązku szkolnego w Polsce należy postrzegać jako szansę na zrównanie szans edukacyjnych polskich dzieci w porównaniu z ich rówieśnikami z Unii Europejskiej i spoza kontynentu. Świat się zmienia, a przyszłe pokolenia młodych Polaków będą konkurować nie tylko na polskim, ale również na europejskim i międzynarodowym rynku edukacyjnym, aby w przyszłości sprostać wyzwaniom dynamicznie zmieniającego się rynku pracy.

Więcej można przeczytać w informacji, którą załączamy poniżej. Zachęcamy do lektury.

źródło: men.gov.pl

Niedz., 6 Prn. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Tadeusz Narkun