Zgodnie z art. 36a ust. 1 ustawy o systemie oświaty stanowisko dyrektora szkoły lub placówki powierza organ prowadzący szkołę lub placówkę.
Gdy organem prowadzącym szkołę lub placówkę jest jednostka samorządu terytorialnego kompetencję organu prowadzącego do dokonania czynności powierzenia stanowiska dyrektora szkoły lub placówki wykonuje cały organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego odpowiednio: wójt (burmistrz, prezydent miasta), zarząd powiatu, zarząd województwa (zgodnie z art. 5c pkt 2) ustawy o systemie oświaty).
Analiza przepisów zawartych w art. 36a i art. 5c ustawy wskazuje, że to wójt gminy (burmistrz, prezydent miasta) zarząd powiatu i zarząd województwa są podmiotami, którym zostały powierzone kompetencje do podejmowania wszystkich czynności związanych z obsadzaniem stanowisk dyrektorów w szkołach publicznych prowadzonych przez gminę, powiat czy województwo. Oznacza to, że podmioty te jako organ prowadzący szkołę, ogłaszają konkurs na stanowisko dyrektora szkoły (§ 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 kwietnia 2010 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznej szkoły lub publicznej placówki i trybu pracy komisji konkursowej), a co za tym idzie są również uprawnione do jego unieważnienia (§ 8 powołanego rozporządzenia).
Wadliwe przeprowadzenie procedury konkursowej nie stanowi przesłanki do uznania aktu powierzenia stanowiska za nieważny (M. Plich, Komentarz do ustawy o systemie oświaty). Powierzenie wywołuje zatem skutki prawne, a uchwała bądź zarządzenie w tej sprawie mogą być uchylone wyłącznie z uwzględnieniem przesłanek odwołania z tego stanowiska określonych w art. 38 ustawy o systemie oświaty (Wyrok NSA z dnia 8 listopada 2000 r., II SA 2070/00).
Należy podkreślić, iż przez fakt powierzenia stanowiska kierowniczego w szkole lub placówce, jednostka samorządu terytorialnego nie staje się pracodawcą dyrektora. Jest on bowiem pracownikiem szkoły lub placówki którą kieruje.