Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Szkoła ucząca racjonalnego gospodarowania energią

Szkoła ucząca racjonalnego gospodarowania energią fotolia.pl

7 czerwca br. w Warszawie miała miejsce ogólnopolska konferencja podsumowująca realizację przedsięwzięcia "Szkoła ucząca racjonalnego gospodarowania energią". Udział w tym wydarzeniu wziął m.in. Rudolf Borusiewicz.

W ramach tego przedsięwzięciał odbyło się dwie sesje plenarne, zatytułowane:

  • "Programowe i organizacyjne uwarunkowania działalności szkoły na rzecz kształtowania postaw racjonalnego gospodarowania energią" oraz
  • "Czego oraz dlaczego warto uczyć o odnawialnych źródłach energii i o racjonalnym gospodarowaniu energią?"

Podczas pierwszej z ww. sesji zaprezentowany został interesujący raport z badania zatytułowanego „Programowe i organizacyjne uwarunkowania działalności szkoły na rzecz kształtowania postaw racjonalnego gospodarowania energią".

Raport ten przygotowany został przez Krajowe Stowarzyszenie Pomocy Szkole w ramach Przedsięwzięcia "Szkoła ucząca racjonalnego gospodarowania energią". Badanie poprzedzające powstanie tego dokumentu realizowane było poprzez specjalną funkcjonalność strony internetowej www.edueko.pl, na której umieszczono formularz ankiety badawczej. Ankietę wypełniło 602 uczestników.

Najciekawsze wyniki płynące z tego badania:

  1. Czy programy szkolne uwzględniają najważniejsze treści merytoryczne, gdy chodzi o racjonalne gospodarowanie energią?
    Blisko 80% pytanych, udzieliło odpowiedzi pozytywnej.
  2. Nauczyciele, którzy przeszli warsztaty potrzebę racjonalnej gospodarki energią uważają za społecznie bardzo ważną, za istotne uznają też kształtowanie postaw sprzyjających takiej racjonalnej gospodarce, a szkoła – ich zdaniem - ma do odegrania w tej sprawie istotną rolę.
  3. Bardzo wielu nauczycieli deklarowało bezradnośd metodyczną i osamotnienie w realizacji tego zadania. Szczególnie brak, ich zdaniem, pomocy dydaktycznych, scenariuszy lekcji, aktualnych informacji i podpowiedzi, jak atrakcyjnie i skutecznie mogliby na lekcjach realizowad swoje zadanie.
  4. Nie brak motywacji, ale aktualnej wiedzy merytorycznej i braku czasu. Najpoważniejszym jednak kłopotem, a zarazem barierą poprawy sytuacji, jest brak wiedzy i umiejętności pedagogicznych.

Z kolei istotniejsze wnioski jakie zostały zamieszczone w raporcie to:

  1. Potrzeba poprawy systemu kształcenia nauczycieli, wspomagania nauczycieli w ich pracy poprzez system dokształcania (kursy, szkolenia i warsztaty) w zakresie metod i technik nauczania i wychowania, a szczególnie kształtowania postaw sprzyjających racjonalnemu gospodarowaniu energią, projektowania, produkcji i dystrybucji wśród nauczycieli pomocy dydaktycznych, poradników metodycznych, scenariuszy lekcji poświeconych racjonalnej gospodarce energią, stałej, permanentnej i aktualizowanej dystrybucji informacji, faktów, danych i ciekawostek użytecznych w kształtowaniu postaw sprzyjających racjonalnej gospodarce energią, w tym informacji merytorycznych i wskazówek metodycznych adresowanych do nauczycieli konkretnych przedmiotów (jak fizyka, biologia, geografia), w zakres których wchodzą zagadnienia mające związek z racjonalną gospodarka energią.
  2. Tym samym potwierdziła się przydatnośd przeprowadzonych warsztatów i form edukacji permanentnej, zapoczątkowanej w ten sposób.

Z pełną treścią raportu można zapoznać się TUTAJ.

Z kolei podczas drugiej sesji tematycznej uczestnicy omawiali nowe zawody i możliwości na rynku pracy tworzone przez racjonalne gospodarowanie energią i OZE; najważniejsze zagadnienia, które powinny być podejmowane na różnych poziomach edukacji. Starali się odpowiedzieć na pytanie jak skutecznie połączyć naukę z wychowaniem? oraz czy poświęcamy odpowiednio dużo czasu na uczenie o OZE na poszczególnych etapach edukacji szkolnej?

Patronat nad tym wydarzeniem sprawowały: Ministerstwo Edukacji Narodowej, Ministerstwo Gospodarki, Ministerstwo Środowiska oraz Związek Powiatów Polskich.

Czw., 6 Czrw. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Rafał Rudka