Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Oswajać przedszkolaki ze szkołą

Oswajać przedszkolaki ze szkołą fotolia.pl

Minister Krystyna Szumilas zachęca, aby przedszkola i szkoły nawiązywały ścisłą współpracę. Ma to sprawić, że sześciolatki rozpoczynające naukę w pierwszej klasie spotkają znane już sobie i lubiane środowisko. Okazją do tego była wizyta w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 1 w Częstochowie. Uczestnikami spotkania byli rodzice, dyrektorzy przedszkoli i szkół podstawowych, pracownikami poradni psychologiczno-pedagogicznych, ośrodków doskonalenia i bibliotek pedagogicznych.

Według minister jest jeden system edukacji i to uzasadnia współpracę szkół z przedszkolami. Zachęcała więc dyrektorów przedszkoli do praktykowania wspólnych lekcji uczniów i przedszkolaków, spotkań z rodziców z obu placówek, wizyt uczniów i ich nauczycieli w przedszkolu i przedszkolaków w szkole. Krystyna Szumilas przedstawiła także wyniki ogólnopolskich badań (CBOS, IBE) i zagranicznych (OECD, PIRLSS & TIMSS). Wynika z tych badań, że im wcześniej dziecko rozpoczyna edukację, tym lepiej się rozwija i w przyszłości ma niej problemów z nauką.

Rodzice zgłaszali obawy, czy sześciolatek w klasie z siedmiolatkami nie będzie gorszym uczniem. Wyniki raportu CBOS „Edukacja małych dzieci", pokazują, że niemal 86 proc. rodziców 6 latków uczących się w I klasie dostrzega wiele i bardzo wiele nowych umiejętności u swoich dzieci i jest zadowolona z edukacji, jaką dzieciom oferuje szkoła. Zadowolone są też dzieci - z badań IBE („Badanie szkolnych uwarunkowań efektywności") wynika, że 83 % uczniów klas I-III lubi chodzić do szkoły, a 80% samych siebie nazwałoby zdolnym uczniem.

Komentarz DWW: Dobrze, że Pani Minister dba o jak najbardziej bezproblemowe wejście sześciolatków do szkoły. Jednak może warto również zadbać o bardziej generalne reformy systemu oświaty, obiecane publicznie, a niestety nie dotrzymane, o czym pisaliśmy niedawno w artykule „Projekt zmian Karty Nauczyciela – miał być a go nie ma” (kliknij tutaj). Sprawy sześciolatków są bardzo ważne i doceniamy je, ale czasami mamy wrażenie, że są tylko problemem zastępczym mającym brak działania ministerstwa w sprawach dla systemu edukacji podstawowych, konstytutywnych.

źródło: men.gov.pl

Śr., 16 St. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Tadeusz Narkun