Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Jak to jest z bezpieczną szkołą?

Jak to jest z bezpieczną szkołą? fotolia.pl

Grzegorz Pietruczuk, rady sejmiku województwa mazowieckiego w swoim artykule "6 milionów złotych na bezpieczne szkoły? To fikcja" poddał totalnej krytyce działania MEN dotyczące bezpieczeństwa w szkołach (Dziennik Gazeta Prawna nr 197 z dnia 10 października 2012 r.). Zamieszczamy wyjaśnienie resortu oraz w załączniku oryginalny, bez zmian, artykuł radnego. Niech czytelnicy wyrobią sobie swoje własne zdanie w tej sprawie.

Ministerstwo Edukacji Narodowej wyjaśnia:
Statystyki policyjne na temat przestępstw popełnianych na terenie szkół obejmują różnego rodzaju zdarzenia, do których dochodzi w placówkach oświatowych. Nie zawierają one szczegółowych informacji dotyczących sprawców i odnoszą się zarówno do nieletnich, jak i osób dorosłych. Podobnie, badania te nie dostarczają wiedzy na temat, czy osoba popełniająca czyn w poszczególnych kategoriach była uczniem danej szkoły, czy też osobą z zewnątrz, a także czy czyn ten odbywał się w trakcie zajęć szkolnych, czy np. wieczorem, w nocy, w trakcie wakacji, czy ferii zimowych. Bez szczegółowych analiz nie można jednoznacznie potwierdzić, że zjawisko to wiąże się ze wzrostem liczby przestępstw wśród uczniów.
Można natomiast założyć, że przynajmniej część wzrostu dotycząca ujawnionych przestępstw wynika z większej liczby zgłoszeń, co oznacza większe zaufanie do skuteczności systemu interwencji oraz edukacji obywatelskiej.

Działania na rzecz bezpiecznej szkoły to nie tylko przeciwdziałanie agresji, czy przestępczości. Troska o bezpieczne otoczenie i bezpieczne zachowanie ucznia ma znacznie więcej aspektów.

Na wniosek MEN Rada Ministrów w dniu 30 sierpnia 2012 r. przyjęła Aneks do programu „Bezpieczna i przyjazna szkoła", w którym rozszerzono zakres działań ujętych w Harmonogramie o zadania dotyczące:

  • poprawy poziomu bezpieczeństwa w szkołach i placówkach,
  • wspierania rozwijania kompetencji kulturowych dzieci i młodzieży,
  • promocji zdrowia i zdrowego stylu życia,
  • zapobiegania nadwadze i otyłości,
  • zaangażowania młodzieży w działania profilaktyki rówieśniczej,
  • propagowania idei edukacji włączającej.

W efekcie tych działań, budżet Programu wygląda następująco:

  • 1 910 000 zł. - Projekty konkursowe wspierające kształtowanie zachowań korzystnych dla zdrowia psychicznego i fizycznego dzieci i młodzieży, a także rozwijanie zainteresowań i talentów dzieci i młodzieży, a także kształtowanie kompetencji kulturowych.
  • 1 900 000 zł - Konkurs Edukacja włączająca w kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkołach ogólnodostępnych,
  • z oddziałami integracyjnymi oraz integracyjnych.
  • 1 200 000 zł - Poprawa poziomu bezpieczeństwa w szkołach i placówkach systemu oświaty we współpracy międzyresortowej (MSW).
  • 540 000 zł. - Projekty konkursowe związane z przyjaznym wdrażaniem dzieci 6-letnich do edukacji szkolnej.
  • 350 000 zł. - Działania profilaktycznych w zakresie przeciwdziałania narkomanii, w tym używania przez dzieci i młodzież środków zastępczych tzw. dopalaczy poprzez kontynuację projektu Profilaktyka a Ty/Edukacja (zwanym Pat/E).
  • 100 000 zł - Działania zapobiegawcze wobec dzieci i młodzieży z nadwagą
  • i otyłością.

Resort edukacji prowadzi systemowe i długofalowe działania mające na celu stałe eliminowanie zachowań problemowych dzieci i młodzieży, w tym ograniczanie zjawiska agresji i przemocy.
Obecne prawo oświatowe zapewnia warunki do podejmowania wszechstronnych działań wychowawczych i profilaktycznych do realizacji zadań z zakresu przeciwdziałania agresji i przemocy.
Działanie profilaktyczne są efektywne, jeżeli są tworzone bezpośrednio w środowisku, którego dotyczą, dlatego w myśl obowiązujących przepisów każda szkoła indywidualnie przygotowuje:

  • program wychowawczy szkoły, obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze  wychowawczym oraz
  • program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.

Punktem wyjścia dla opracowania Programów jest diagnoza występujących problemów w szkole i w środowisku lokalnym. Wyniki diagnozy muszą być opisane spójnie w programie wychowawczym szkoły i w programie profilaktycznym. Programy są realizowane przez szkołę dopiero po akceptacji rady pedagogicznej i rady rodziców. To nauczyciele, uczniowie, rodzice są autorami zaproponowanych w ww. programach działań wychowawczych i profilaktycznych w swoich szkołach. Mają również wpływ na dobór parterów zewnętrznych, z którymi planują ich realizację.

źródło: men.gov.pl

Załączniki:
Pobierz ten plik (Artykuł Pietruczuk DGP.pdf)Artykuł Pietruczuk DGP.pdf106 kB
Sob., 13 Prn. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Tadeusz Narkun