Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Zarządzanie oświatą w raportach dla samorządowców

Zarządzanie oświatą w raportach dla samorządowców fotolia.pl

Zachęcamy do lektury kolejnych raportów opracowanych przez Zespół Uniwersytetu Warszawskiego w ramach projektu „Doskonalenie strategii zarządzania oświatą na poziomie regionalnym i lokalnym" dotyczących zarządzania oświatą, które zostały opublikowane na stronie internetowej Ośrodka Rozwoju Edukacji.

Wśród różnych opracowań można znaleźć między innymi takie pozycje jak:

  • Modele zarządzania oświatą w polskich samorządach – Sylwia Sysko-Romańczuk,
  • Modele zarządzania oświatą w polskich samorządach, raport z badań terenowych – Agnieszka Niedźwiedzka,
  • Samorząd terytorialny a dyrektorzy szkół – Stanisław Szelewa,
  • Wyzwania oświatowe stojące przed jednostkami samorządu terytorialnego – Jan Herczyński,
  • Kontrola zarządcza w oświacie – Marcin Popławski,
  • Lokalne standardy zatrudnienia w oświacie – Mariusz Tobor,
  • Konflikty w procesie racjonalizacji sieci szkół – Kazimierz Kloc,
  • Monitorowanie pracy szkół – Przemysław Wantuch,
  • Wykorzystanie wyników egzaminów zewnętrznych i EWD do oceny potrzeb szkół – Ewa Stożek,
  • Wykorzystanie wyników ewaluacji zewnętrznej do oceny potrzeb szkól i placówek – Agnieszka Borek, Tomasz Kasprzak, Bartłomiej Walczak

Prowadzenie przedszkoli, szkół i placówek oświatowych jest ważnym i trudnym zadaniem jednostek samorządu terytorialnego, zarówno ze względu na znaczenie dla lokalnej społeczności, jak i na wysokość angażowanych w ten obszar środków budżetowych. Z przeprowadzonych badań i analiz wynika, że samorządy w różnym stopniu zaangażowane są w świadome kształtowanie swoich systemów oświatowych, różnie też wykorzystują dostępne instrumenty zarządcze.

W zaproponowanych raportach odnajdą Państwo klasyfikację modeli zarządzania oświatą na poziomie lokalnym czy omówienie takich problemów jak; relacje pomiędzy dyrektorami szkół a samorządami, monitorowanie pracy szkół/ placówek, kontrola zarządcza w oświacie. Obok analiz ilościowych i studiów przypadku poddano w nich analizie także liczne przykłady efektywnych narzędzi wspomagających zarządzanie.

- O jakości zarządzania oświatą decydują przede wszystkim ludzie, a nie przepisy prawa – uważa Sylwia Sysko-Romańczuk, była wiceminister oświaty, autorka badania i raportu „Modele zarządzania oświatą w polskich samorządach". - Podejście menedżerskie wkracza do administracji, ale pamiętajmy, że samorząd to nie przedsiębiorstwo, a zarządzanie w administracji to nie to samo, co zarządzanie w biznesie. Samorząd buduje wspólnotę, a biznes tworzy wartość dla klienta. W administracji poza efektywnością ekonomiczną trzeba uwzględnić cele społeczne i polityczne. Oznacza to, że nie każda likwidacja szkoły, chociaż przyniesie pozytywne skutki dla budżetu samorządu, z punktu widzenia dobra publicznego jest korzystnym rozwiązaniem - dodaje S. Sysko-Romańczuk.

Wersje elektroniczne raportów dostępne są tutaj.

Niedz., 7 Prn. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Rafał Rudka