Prowadzenie polityki prorodzinnej, także poprzez wspierani rodzin wielodzietnych należy do zadań własnych gminy. Wychodząc z tego założenia Wojewódzki Sąd Administracyjny orzekł, że rada miejska ma prawo różnicować opłaty za korzystanie z przedszkola i uzależnić je od liczby dzieci uczęszczających do przedszkola z jednej rodziny.
W uchwale podjętej w sprawie określenia miesięcznej odpłatności za korzystanie z przedszkola rada miejska przyjęła zapis, że wysokość opłat za pobyt dziecka w przedszkolu wynosi 8 złotych dziennie. Rada jednocześnie ustaliła, że jeśli do placówki uczęszcza dwoje dzieci pozostających we wspólnym gospodarstwie domowy, opłata wynosi 5 złotych dziennie za każe dziecko, a jeżeli dzieci uczęszczających i pozostających we wspólnym gospodarstwie jest więcej niż dwoje, to za każde dziecko opłata wynosi 3 zł dziennie.
Prokurator wniósł skargę na uchwałę. Według niego różnicowanie opłat za korzystanie z opieki przedszkolnej od liczby dzieci uczęszczających do przedszkola z jednej rodziny narusza art. 32 Konstytucji Rzeczypospolitej.
Rozpatrując skargę WSA nie podzielił zarzutu prokuratora w przedmiocie uzależnienia wysokości odpłatności za korzystanie z przedszkola od uczęszczających do niego dzieci ze wspólnego gospodarstwa domowego. Sąd wskazał, że z postanowienia z art. 7 ust. 1 pkt 16 ustawy o samorządzie gminnym, wynika, iż do zadań własnych gminy należy także prowadzenie polityki prorodzinnej, a tym samym wspieranie rodzin wielodzietnych. Zatem różnicowanie opłat za korzystanie z opieki przedszkolnej od liczby dzieci uczęszczających do przedszkola z jednej rodziny w ocenie WAS nie narusza art. 32 Konstytucji RP.
Na podstawie: Wyrok WSA we Wrocławiu z 1 marca 2012 r., sygn. akt IV SA/Wr 424/11, prawomocny.