Czy wydruki z Geoportalu i Google Street View mogą być dowodami w postępowaniu administracyjnym? Jeżeli tak, to jaki jest ich charakter? W tym temacie wypowiedział się niedawno WSA we Wrocławiu.
Sąd rozpoznając sprawę dotyczącą decyzji starosty w przedmiocie nakazu wykonania odnowienia wylesionych powierzchni wskazał, że starosta (organ I instancji) ustalił stan faktyczny m. in. w oparciu o wydruki z ww. stron, a konkretnie w oparciu o:
- wydruki ze stron internetowych Geoportalu z ortofotomapami i zdjęciami satelitarnymi,
- wydruki zdjęć Google Street View, poprzez porównanie zdjęć (stanu drzewostanu) z poszczególnych lat.
W kontekście przepisu art. 75 § 1 kpa, który jako dowód dopuszcza wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem, powyższym materiałom nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane (to jest niewymienione w art. 75 § 1 kpa, który wskazuje, że w szczególności dowodem mogą być dokumenty, zeznania świadków, opinie biegłych oraz oględziny) i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej, tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone (art. 76 § 1 kpa).
W kontekście Geoportalu istotne są również dodatkowe kwestie. Zgodnie z § 1 ust. 3 Regulaminu serwisu www.geoportal.gov.pl (dostępny pod tym adresem: https://www.geoportal.gov.pl/pl/o-geoportalu/regulamin/) „Administratorem Serwisu, w rozumieniu ustawy z dnia z dnia 18 lipca 2002 r.
o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r., poz. 344), jest Główny Geodeta Kraju (zwany dalej Administratorem)”. Z kolei § 2 ust. 3 Regulaminu stanowi, że „Informacje prezentowane w Serwisie, inne niż materiały państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, mają charakter wyłącznie poglądowy i w żadnym razie nie mogą być traktowane jako dokument o charakterze oficjalnym. Nie mogą też być podstawą jakichkolwiek czynności administracyjnych czy urzędowych”.
WSA zwrócił uwagę, że w świetle otwartego systemu dowodów przewidzianego w art. 75 § 1 kpa i jaki obowiązuje we wszystkich procedurach, nie tylko administracyjnej, nie można powyższym materiałom odmówić mocy dowodowej. Jednakże mogą być uznane wyłącznie jako dowody o charakterze poglądowym, informacyjnym, posiłkowym, które mogą stanowić podstawę do poczynienia dalszych ustaleń faktycznych czy służyć konfrontacji z pozostałym materiałem dowodowym. W żadnym razie jednak nie mogą pełnić roli kluczowej w materiale dowodowym.
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 24.04.2025 r., sygn. akt II SA/Wr 608/24, orzeczenie nieprawomocne
Źródło: CBOSA