Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Nakaz ponownego wprowadzenia roślinności leśnej

Nakaz ponownego wprowadzenia roślinności leśnej fot.pixabay

Kiedy należy wydać decyzję nakazującą ponowne wprowadzenie roślinności leśnej?

Odpowiedź: Podejmując się odpowiedzi na tak zadane pytanie, w pierwszej kolejności należy wskazać na różnice wynikające z przepisów art. 13 ust. 1 pkt 2 oraz art. 24 pkt 1 ustawy o lasach (uol).

I tak, art. 13 ust. 1 pkt 2 uol stanowi, że właściciele lasów są obowiązani do trwałego utrzymywania lasów i zapewnienia ciągłości ich użytkowania, a w szczególności do ponownego wprowadzania roślinności leśnej (upraw leśnych) w lasach w okresie do 5 lat od usunięcia drzewostanu.

Z kolei w art. 24 pkt 1 uol uregulowano, że jeżeli właściciel lasu niestanowiącego własności Skarbu Państwa nie wykonuje obowiązków określonych w art. 13 albo nie wykonuje zadań zawartych w uproszczonym planie urządzenia lasu lub decyzji, o której mowa w art. 19 ust. 3, w szczególności w zakresie ponownego wprowadzenia roślinności leśnej (upraw leśnych) – starosta nakazuje wykonanie tych obowiązków i zadań w drodze decyzji.

Co to oznacza? Otóż upływ 5-letniego terminu (art. 13 ust. 1 pkt 2 uol) nie wyłącza wynikającej z art. 24 pkt 1 uol kompetencji starosty do nałożenia na właściciela lasu w formie decyzji administracyjnej obowiązku ponownego wprowadzenia roślinności leśnej (upraw leśnych). Orzecznictwo sądowoadministracyjne wskazuje, że przepis art. 13 ust. 1 pkt 2 uol przewiduje obowiązek ponownego wprowadzenia roślinności leśnej w terminie 5 lat. Jednak jest to termin, w którym właściciel powinien wykonać ten obowiązek dobrowolnie. Stwierdzenie przekroczenia tego terminu nie pozbawia starosty kompetencji do wydania decyzji nakazowej w trybie art. 24 uol, lecz przeciwnie – zobowiązuje organ do jej wydania.

Artykuł 13 ust. 1 pkt 2 uol reguluje zachowania właścicieli lasów bezpośrednio i co do zasady nie wymaga konkretyzacji w formie decyzji administracyjnej. Zatem, skoro obowiązek wynikający z omawianego przepisu nie wymaga konkretyzacji, to brak jest podstaw do jej dokonywania. Nie można bowiem wydawać decyzji administracyjnej zawczasu, jedynie w celu potwierdzenia uprawnień lub obowiązków, które powstają i wynikają z mocy praca.

Z kolei art. 24 pkt 1 uol pozwala staroście na kontrolę wykonania uprawnień i obowiązków. Przepis ten ma charakter następczy i znajduje zastosowanie wtedy, gdy wykonanie obowiązku z art. 13 ust. 1 pkt 2 uol nie nastąpiło. Wydanie decyzji nakazującej ponowne wprowadzenia roślinności leśnej (art. 24 pkt 1 uol) znajdzie zastosowanie dopiero, gdy niewykonanie obowiązków można obiektywnie stwierdzić, tj. po upływie ustawowego 5-letniego terminu, określonego w art. 13 ust. 1 pkt 2 uol.

Śr., 3 Lp. 2024 0 Komentarzy Dodane przez: Przemysław Matysiak