Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Stanowisko ZMP w sprawie kierunku zmian przepisów o podatku od nieruchomości

Stanowisko ZMP w sprawie kierunku zmian przepisów o podatku od nieruchomości fotolia.pl

19 stycznia br. w Białymstoku Związek Miast Polskich, podczas konferencji „Zmiany w przepisach o podatku od nieruchomości po wyroku Trybunału Konstytucyjnego”, przedstawił stanowisko w sprawie kierunku zmian przepisów o podatku od nieruchomości. W dokumencie czytamy:

„Podtrzymując wcześniejsze stanowiska Związku w sprawie pilnej konieczności zmian w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych, w zakresie podatku od nieruchomości, przyjęte w Ostrowcu Świętokrzyskim (21.04.20171) i obiegowo (14.04.20212), Zarząd Związku stoi na stanowisku, że postulowane zmiany przepisów powinny objąć nie tylko kwestie definicyjne, dotyczące przedmiotów opodatkowania, ale także inne sprawy, które powodują stopniową deprecjację tego najważniejszego dochodu własnego gmin.

  1. Ustawowa definicja przedmiotów opodatkowania musi być zawarta w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych i nie może zawierać odesłań do przepisów innych ustaw. Jeśli ustalenie tej definicji będzie oparte na implementacji przepisów z ustaw niepodatkowych (prawo budowlane, klasyfikacja środków trwałych), musi ono uwzględnić niezbędne korekty i uzupełnienia, aby zapewnić:
    • jednoznaczność przyjętej terminologii,
    • objęcie podatkiem wszystkich rodzajów przedmiotów opodatkowania.
  2. Należy sporządzić rzetelną ocenę skutków regulacji, w celu oszacowania wpływu przyjętych przepisów na poziom dochodów gmin. Jeśli z OSR będzie wynikał ubytek w tych dochodach, należy go w całości zrekompensować.
  3. Należy przywrócić zasadę rekompensowania ubytków w dochodach gmin, powodowanych przez ustawowe zmiany przepisów podatkowych.
  4. Należy dokonać przeglądu obowiązujących obecnie ustawowych zwolnień z podatku od nieruchomości – tylko w 2022 r. łączny ubytek dochodów gmin z tego tytułu wyniósł 3,8 mld zł (w tym samym roku zmniejszenia, które były efektem autonomicznych decyzji gminnych organów podatkowych, wyniosły 0,8 mld zł).
  5. Należy rozważyć zmianę metody waloryzacji stawek maksymalnych podatku, ustalanych przez ministra finansów – obecne odniesienie waloryzacji do wskaźnika inflacji konsumenckiej powoduje, że dynamika wzrostu stawek maksymalnych jest dwukrotnie mniejsza niż wzrost innych wskaźników ekonomicznych, takich jak: średnia płaca, produkcja sprzedana i inne.
  6. Należy rozważyć możliwość zróżnicowania regionalnego stawek podatku od nieruchomości, odnoszonych do ich powierzchni użytkowej, w celu uwzględnienia zróżnicowania ich wartości w różnych lokalizacjach.
  7. Należy rozszerzyć możliwość strefowania stawek podatku od nieruchomości gruntowych przez rady gmin, w zależności od sposobu ich użytkowania, określonego w prawie miejscowym.

Jednocześnie Zarząd Związku z nadzieją przyjmuje zapowiadane przez resort finansów przywrócenie departamentu podatków samorządowych, deklarując pełną współpracę przedstawicieli miast w zakresie, jaki zostanie uznany za niezbędny.”

Źródło: ZMP

Czw., 1 Lt. 2024 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Sekuła