Książka obiektu budowlanego ma na celu dokonywanie i utrwalanie zapisów dotyczących przeprowadzanych badań i kontroli stanu technicznego, remontów i przebudowy, w okresie użytkowania obiektu budowlanego. Wspomniany dokument zakłada się dla każdego budynku oraz obiektu budowlanego.
Obowiązek prowadzenia książki obiektu budowlanego nie obejmuje właścicieli i zarządców: budynków mieszkalnych jednorodzinnych, obiektów budowlanych budownictwa zagrodowego i letniskowego, gospodarczych związanych z produkcją rolną oraz dróg lub obiektów mostowych, jeżeli prowadzą książkę drogi lub książkę obiektu mostowego na podstawie przepisów o drogach publicznych.
W 2023 roku właściciele i zarządcy nieruchomości korzystali z c-KOB dobrowolnie. Od nowego roku książki dla obiektów, zakładamy wyłącznie w formie cyfrowej. Książki papierowe założone do 31 grudnia 2023 r. mogą być prowadzone w tej formie do końca 2026 r. Natomiast od 1 stycznia 2027 r. wszystkie książki będą prowadzone cyfrowo.
Cyfrowa Książka Obiektu Budowlanego (c-KOB) ruszyła z początkiem 2023 r. W systemie zarejestrowanych jest już 4 240 książek. Książkę obiektu budowlanego zakłada właściciel lub zarządca nieruchomości 30 dni od otrzymania decyzji organu nadzoru budowlanego o pozwoleniu na użytkowanie. Książkę zakładamy także w sytuacji zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części.
Po utworzeniu książki właściciel lub zarządca nieruchomości wyznacza w c-KOB osobę upoważnioną do jej prowadzenia. Dodaje też m.in. osoby przeprowadzające kontrole okresowe, o których mowa w art. 62 ust. 1 ustawy - Prawo budowlane.
Do korzystania z aplikacji c-KOB wystarczy proste urządzenie i przeglądarka internetowa: wersja na komputer dostępna jest z portalu e-budownictwo.gunb.gov.pl lub aplikacja mobilna jest do pobrania ze sklepu Play i Apple Store.
Źródło: GUNB