WSA we Wrocławiu uznał, że tak.
Sąd uznał, że jeżeli inwestorem jest podmiot realizujący zadania publiczne, to i dziennik budowy służy realizowaniu zadań publicznych przez taki podmiot i jego organy. Z tego względu dostęp do tego dokumentu należy traktować jako dostęp do informacji publicznej. Dokumentacja związana z procesami inwestycyjnymi (w tym decyzje administracyjne, operaty szacunkowe i inne dokumenty) jest dokumentacją, do której dostęp gwarantuje ustawa o dostępie do informacji publicznej jeżeli znajduje się ona w posiadaniu organu, do którego kierowany jest wniosek o taką informację.
Według WSA, mając na uwadze przepis art. 45 ust. 1 Prawa budowlanego, należy przyjąć, że dziennik budowy, jako urzędowy dokument przebiegu robót budowlanych oraz zdarzeń i okoliczności zachodzących w toku wykonywania robót, stanowi informację publiczną, bowiem dotyczy robót budowlanych związanych z wykonywaniem przez organ zadań publicznych.
Dokumentacja procesu budowlanego, który był finansowany przez organ jako jego właściciela, zawiera informacje niezbędne z punktu widzenia funkcjonowania tego obiektu, a więc zawiera informacje o sposobie realizacji zadań gminy w zakresie powierzonych prawem zadań.
Dokumentacja procesu budowlanego jest również informacją o działalności organów nadzoru budowlanej, w zakresie w jakim wykonują one zadania władzy publicznej. Możliwie szeroka dostępność do danych i dokumentów przechowywanych w instytucjach publicznych jest traktowana jako jedna z istotnych gwarancji transparentności funkcjonowania instytucji publicznych. Gwarancje prawa dostępu do informacji mają – zdaniem WSA, przyczyniać się do pełnego informowania społeczeństwa o wszystkim, co dotyczy życia publicznego.
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 12 października 2023 r., sygn. akt IV SAB/Wr 179/23, orzeczenie nieprawomocne
Źródło: CBOSA