Kontynuujemy serię związaną z praktycznymi problemami na jakie napotykają urzędnicy przy wykonywaniu zadań z zakresu gospodarowania mieniem Skarbu Państwa.
Pytanie 1: Wycinka drzew na działkach Skarbu Państwa – jak powinna wyglądać procedura?
Odpowiedź: Co do zasady, na usunięcie drzewa wymagana jest zgoda właściciela nieruchomości. Jeżeli nieruchomość stanowi mienie Skarbu Państwa, to wówczas wymagana na wycinkę jest zgoda starosty. Wówczas starosta wydaje zarządzenie w sprawie wycinki drzew należących do Skarbu Państwa, w którym określa zasady tej wycinki.
Pytanie 2: Jak ma postępować starosta, który został wezwany do udziału w sprawie o ustanowienie służebności przesyłu na rzecz przedsiębiorstwa energetycznego?
Zacznijmy od wyjaśnienia definicji służebności przesyłu – ta zawarta jest w art. 305(1) Kodeksu Cywilnego, który stanowi, że nieruchomość można obciążyć na rzecz przedsiębiorcy, który zamierza wybudować lub którego własność stanowią urządzenia, o których mowa w art. 49 k.c., prawem polegającym na tym, że przedsiębiorca może korzystać w oznaczonym zakresie z nieruchomości obciążonej, zgodnie z przeznaczeniem tych urządzeń.
Udostępnienie nieruchomości Skarbu Państwa Składa się z trzech etapów:
I) wydanie oświadczenia dającego inwestorowi prawo do podjęcia działań administracyjnych zmierzających do realizacji inwestycji,
II) zawarcie umowy o udostępnienie nieruchomości na czas trwania robót budowalnych,
III) ustanowienie służebności przesyłu/gruntowej (w formie aktu notarialnego) dla przedsiębiorców przemysłowych lub ustanowienie służebności gruntowej dla inwestorów nie posiadających statusu przedsiębiorców przesyłowych po wybudowaniu infrastruktury.
Pytanie 3: Do starosty wpłynął wniosek o ustanowienie służebności drogowej na nieruchomości stanowiącej własność Skarbu Państwa będącej w trwałym zarządzie MON – Rejonowego Zakładu Infrastruktury. Czy w tym przypadku starosta jest organem właściwym do ustanowienia służebności?
Odpowiedź: W sytuacji oddania nieruchomości będącej własnością Skarbu Państwa w trwały zarząd, to starosta a nie trwały zarządca będzie właściwy do ustanowienia służebności obciążającą rzeczoną nieruchomość. Nieruchomość ta bowiem nadal pozostaje w zasobie nieruchomości Skarbu Państwa, którym zgodnie z przepisami ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami gospodaruje starosta. Trwały zarządca nie ma uprawnień pozwalających mu na obciążanie nieruchomości ograniczonymi prawami rzeczowymi.
Pytanie 4: Czy zmiana celu ma być dokonana w formie aktu notarialnego, poprzez zmianę dotychczasowej umowy oddania gruntu Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego w użytkowanie wieczyste czy też w innej formie?
Odpowiedź: Zmiana celu użytkowania wieczystego nie wymaga zmiany umowy, a zgodne oświadczenia stron ustalające nowy cel użytkowania wieczystego nie wymaga formy aktu notarialnego.
Pytanie 5: Jakie jest umocowanie prawne i jak powinna wyglądać kontrola ze strony starosty nieruchomości, które zostały darowane gminom na konkretne cele? Co w przypadku stwierdzenia niewykonania celu?
Odpowiedź: W przypadku niewykorzystania nieruchomości na cel, na który została darowana lub wykorzystywania nieruchomości na inny cel, niż cel na który została darowana darowizna podlega odwołaniu, chyba że odpowiednio wojewoda, sejmik województwa lub rada powiatu wyrażą zgodę na zmianę warunków darowizny, w tym na zmianę celu, na który nieruchomość została darowana. Nie ma żadnych prawnych uregulowań dotyczących kontroli, jaką mógłby przeprowadzić starosta.