Proces budowlany coraz bardziej cyfrowy. Od początku roku książkę obiektu budowlanego i dziennik budowy można założyć i poprowadzić online. Kolejnym etapem cyfryzacji będzie System Obsługi Postępowań Administracyjnych w Budownictwie. Ten ruszy już w czerwcu.
Od 1 stycznia br. działa system c-KOB, który gromadzi i pozwala udostępniać kompleksowe dane o nieruchomości. Obecnie stosowanie książki obiektu budowlanego w wersji elektronicznej jest alternatywą, ale od 2027 r. stanie się obowiązkiem.
Korzystanie z aplikacji nie wymaga specjalistycznego sprzętu ani oprogramowania. Wystarczy komputer i przeglądarka internetowa. System c-KOB jest dostępny również w formie bezpłatnej aplikacji mobilnej na smartfony.
Szereg korzyści
C-KOB niesie dla właścicieli i zarządców nieruchomości wiele korzyści. Chodzi m.in. o pełną kontrolę nad aktualnością przeglądów, szybki i bezpośredni dostęp do dokumentów z dowolnego miejsca, łatwą edycję danych, automatyczne przekazywanie wymaganych dokumentów właściwym organom czy funkcję powiadamiania o zbliżających się kontrolach i przeglądach okresowych.
System C-KOB to również niwelowanie ryzyka pracy w obiektach bez aktualnych przeglądów, ograniczanie kosztów związanych z karami za użytkowanie obiektów bez aktualnych przeglądów i wreszcie zmniejszenie ryzyka wystąpienia katastrofy budowlanej.
C-KOB w praktyce
Cyfrowa Książka Obiektu Budowlanego jest aplikacją, w której każdy właściciel lub zarządca dokonuje wpisów w zakresie informacji o obiekcie budowlanym, właścicielach i zarządcach obiektu budowlanego czy przeprowadzanych kontrolach. Wpisy w C-KOB obejmują również ekspertyzy i opinie techniczne, informacje o robotach budowlanych związanych z obiektem budowlanym po oddaniu do użytkowania czy o katastrofie budowlanej, a także decyzje, postanowienia, zaświadczenia i inne dokumenty wydane przez organy administracji publicznej.
Elektroniczny Dziennik Budowy
Od 27 stycznia br. w wersji on-line dostępny jest również Dziennik Budowy. Forma ta będzie obowiązywać jako wyłączna od 2030 roku. Aby z niej skorzystać, wystarczy pobrać darmową aplikację.
Dziennik budowy zakładany jest przez inwestora po otrzymaniu pozwolenia na budowę. System EDB powstał przede wszystkim dla inwestorów. Po uwierzytelnieniu poprzez usługę węzła krajowego i założeniu konta, w systemie mogą oni wystąpić do organu administracji architektoniczno-budowlanej o wydanie dziennika budowy.
Po otrzymaniu dziennika inwestor może dodać pozostałych uczestników procesu budowlanego w systemie. Są nimi: kierownik budowy, projektant, inspektor nadzoru inwestorskiego i upoważniony przedstawiciel inwestora.
Od tego momentu osoby te mają dostęp do elektronicznego dziennika budowy, tzn. mogą dokonywać w nim wpisów. Dotyczy to w szczególności kierownika budowy, który posiada dodatkowe uprawniania i jest tak naprawdę osobą prowadzącą w imieniu inwestora elektroniczny dziennik. To właśnie pod kątem kierownika budowy została przygotowana prosta w obsłudze i ergonomiczna, mobilna wersja systemu EDB.
Kolejny etap cyfryzacji
Cyfrowa Książka Obiektu Budowlanego i Elektroniczny Dziennik Budowy to tylko część cyfryzacji procesu budowlanego. Kolejnym jego etapem będzie System Obsługi Postępowań Administracyjnych w Budownictwie (SOPAB) – centralna platforma wymiany danych w obszarze budownictwa.
SOPAB to nowy i uproszczony standard obsługi obywateli i pracy urzędników zaangażowanych w proces inwestycyjny. Główne funkcjonalności systemu w jego I wersji obejmą:
- gromadzenie i udostępnianie urzędnikom informacji potrzebnych do wydawania decyzji;
- tworzenie historii sprawy i wymiana między organami;
- automatyczne generowanie raportów GUS i GUNB;
- prosty w obsłudze interfejs dopasowany do spraw z obszaru budownictwa;
- gotowe wzory pism;
- połączenie z innymi programami i systemami takimi jak EZD, RWDZ, e-Budownictwo;
- publiczne udostępnianie informacji o prowadzonych postępowaniach.
Wszystko to ma na celu usprawnienie i ujednolicenie postępowań organów administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego, a także oszczędność czasu dla inwestorów oraz wdrożenie pełnej cyfryzacji w skali całego kraju.
Jak informuje Ministerstwo Rozwoju i Technologii, SOPAB ma ruszyć pod koniec czerwca br.
Dotychczasowe rozwiązania
W 2020 r. został uruchomiony serwis e-Budownictwo. To oficjalna, rządowa aplikacja dla inwestorów do składania wniosków w procesie budowlanym.
Od lipca 2021 r. inwestorzy mogą składać online wniosek o pozwolenie na budowę i zgłoszenie z projektem budowlanym w postaci elektronicznej. Na platformie zamieszczane są kolejne formularze. Obecnie jest ich 26, a do najpopularniejszych należą m.in.: wniosek o pozwolenie na budowę (PB-1) i zgłoszenie robót budowlanych (PB-2).
Z kolei od sierpnia 2022 r. działa nowy Centralny Rejestr osób posiadających Uprawnienia Budowlane oraz rejestr ukaranych z tytułu odpowiedzialności zawodowej w budownictwie (e-CRUB). Dzięki niemu można w łatwy sposób sprawdzić kwalifikacje i uprawnienia inżyniera oraz projektanta.