Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Rejestrator w przychodni nie może odmówić pacjentowi wizyty

Rejestrator w przychodni nie może odmówić pacjentowi wizyty fotolia.pl

Rzecznik Praw Pacjenta, przypomina, że pracownik rejestracji nie ma prawa decydować o tym, czy dany pacjent zostanie przyjęty do lekarza w dniu zgłoszenia czy też nie. Jedynym kryterium, które musi być brane pod uwagę podczas umawiania wizyt w przychodzi POZ jest stan zdrowia pacjenta a ten ocenić może wyłącznie lekarz. To lekarz decyduje o tym, czy stan pacjenta jest na tyle poważny, że wymaga on wizyty lekarskiej tego samego dnia.

Placówka medyczna zgodnie z ustalonym harmonogramem pracy zapewnia dostęp do świadczeń lekarza podstawowej opieki zdrowotnej. Jest to możliwe od poniedziałku do piątku, w godzinach 8:00-18:00. Wyjątkiem są dni ustawowo wolne od pracy. W przypadkach uzasadnionych stanem zdrowia pacjenta świadczenie lekarza rodzinnego powinno być udzielane w dniu zgłoszenia np. w domu pacjenta. Wizyta  odbywa się zgodnie z harmonogramem pracy lekarza. W innych przypadkach świadczenia zdrowotne są udzielane w terminie uzgodnionym z pacjentem.

Jedynym kryterium, które uzasadnia wizytę lekarską w dniu zgłoszenia jest stan zdrowia pacjenta. To personel medyczny decyduje o tym, czy ze względów medycznych konieczne jest udzielenie pacjentowi świadczenia zdrowotnego w dniu zgłoszenia do lekarza. Nie ma prawa decydować o tym pracownik rejestracji – wskazuje RPP.

Pracownik rejestracji nie jest osobą, która udziela świadczeń zdrowotnych i nie może podejmować decyzji medycznych. Odpowiada on za sprawy organizacyjne placówki niezbędne do udzielenia pacjentowi świadczeń zdrowotnych.

Rzecznik Praw Pacjenta wskazuje również, że w sytuacji, gdy pracownik rejestracji mimo wszystko odmawia zapisania pacjenta na wizytę lekarską, można sprawę zgłosić. Jeśli pracownik rejestracji odmawia zapisania pacjenta na wizytę lekarską, pacjenci w pierwszej kolejności powinni zwrócić się do kierownika podmiotu leczniczego z prośbą o wyjaśnienia. Najlepiej jeśli zrobią to pisemnie ponieważ wtedy kierownik również powinien udzielić odpowiedzi na piśmie. Dobrze, aby kopia pisma została także przesłana do wiadomości Rzecznika Praw Pacjenta.

Jeśli pacjent uzna, że udzielona odpowiedź kierownika placówki jest niewystarczająca, może zwrócić się do  właściwego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia. Pacjent może także skontaktować się z Rzecznikiem Praw Pacjenta. 

Źródło: www.gov.pl 

 

 

Pt., 12 Lp. 2024 0 Komentarzy Dodane przez: Patrycja Grebla-Tarasek