Jak wskazał Naczelny Sąd Administracyjny w postanowieniu z 28 września 2022 r. (III OW 4/22) wydanym na tle sporu kompetencyjnego, postępowanie zmierzające do wydania decyzji o dopuszczalnym poziomie hałasu wszczynane jest z urzędu.
Do wszczęcia przedmiotowego postępowania dochodzi dopiero z momentem stwierdzenia przekroczenia hałasu czyli dopiero po wykonaniu badań, o których mowa w art. 115a ustawy - Prawo ochrony środowiska. Zgodnie bowiem z brzmieniem ust. 1 przywołanego przepisu w przypadku stwierdzenia przez organ ochrony środowiska, na podstawie pomiarów własnych lub pomiarów podmiotu obowiązanego do ich prowadzenia, że poza zakładem, w wyniku jego działalności, są przekroczone dopuszczalne poziomy hałasu, organ ten wydaje decyzję o dopuszczalnym poziomie hałasu.
Samo pismo zainteresowanego podmiotu (monit, interwencja, skarga) nie inicjuje jeszcze postępowania administracyjnego w przedmiocie wydania decyzji, o której mowa w art. 115a ustawy. Jak wskazał NSA związane jest to z tym, że zasadniczo obowiązek przestrzegania dopuszczalnych norm natężenia hałasu wynika bezpośrednio z mocy prawa i nie wymaga indywidualizacji w formie decyzji administracyjnych.
Źródło: orzeczenia.nsa.gov.pl