Organ w drodze decyzji wymierzył karę za zajęcie pasa drogowego przez usytuowanie podestu wraz z podjazdem. SKO utrzymało decyzję Starosty. W odwołaniu do SKO oraz skardze skierowanej do WSA w Opolu Skarżący podnieśli m.in., że nie została przeprowadzona przez organ I instancji analiza postanowień zawartych w ustawie – Prawo budowlane. Co na to Sąd?
Odnosząc się do zarzutów skargi, powiedzieć przyjdzie, że Sąd aprobuje w tym zakresie stanowisko Kolegium, iż argumenty dotyczące problematyki zgłoszenia zamiaru wykonania robót budowlanych bądź uzyskania pozwolenia na budowę wydawanego przez organ architektoniczno-budowlany, jakie winien uzyskać (bądź z uzyskania których jest zwolniony) inwestor przed przystąpieniem do robót budowlanych, nie mają doniosłości prawnej w sprawie oceniającej legalność zajęcia pasa drogowego. Tym samym, z uwagi na zakres przedmiotowy niniejszej sprawy, zważywszy, że organy nie podejmowały rozstrzygnięć na podstawie ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane i nie rozważały, jaką przyjąć kwalifikację wykonanych robót związanych z posadowieniem podestu w aspekcie Prawa budowlanego, tzn. czy stanowi on obiekt małej architektury, czy też jest budowlą, Sąd uznał wszystkie wywody w tym kontekście za niezasadne. Zatem zarzut zaniechania wezwania stron do ewentualnego przedłożeniu dokumentów potwierdzających legalizację budowy podestu nie mógł wpłynąć na ocenę zaskarżonej decyzji.
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 27 czerwca 2019 r., II SA/Op 157/19
Źródło: CBOSA