Ocena techniczna czy ekspertyza, o których mowa w przepisie art. 81c ust 2 Prawa budowlanego nie jest środkiem dowodowym, który może zastąpić działania organów w zakresie ustalenia stanu faktycznego.
Dowód ten ma charakter fakultatywny i dopiero rezultat przeprowadzanego przez organ postępowania dowodowego może stanowić podstawę do nałożenia obowiązku, o którym mowa w art. 81c ust. 2 Prawa budowlanego (p.b.).
Dla nałożenia na podstawie art. 81c ust. 2 p.b. obowiązku przedłożenia oceny technicznej lub ekspertyzy konieczne jest wykazanie, że faktycznie istnieją uzasadnione wątpliwości co do jakości wyrobów budowlanych, robót budowlanych lub stanu technicznego obiektu. W przypadku natomiast, gdy wątpliwości takich nie ma lub nie zostaną one wykazane organy nadzoru budowlanego nie mogą, na podstawie art. 81c ust. 1 p.b., domagać się od strony dostarczenia odpowiednich ocen technicznych lub ekspertyz. Użycie we wskazanym przepisie zwrotu "odpowiednich" ocen technicznych lub ekspertyz wskazuje przy tym na to, że zakres i charakter wymaganego dokumentu powinien odpowiadać stwierdzonym wątpliwościom. Z uwagi na uznaniowy charakter aktu musi on też być w sposób dostateczny uzasadniony.
Ustalany przez organ zakres ekspertyzy, czy oceny technicznej nie może być rozszerzony na wskazanie podstaw prawnych oraz sposobu rozstrzygnięcia sprawy. Należy pamiętać o tym, że ekspertyza, czy ocena techniczna stanowią jedynie jeden z wielu dowodów stanowiących podstawę ustaleń oraz oceny organu i nie może ich zastępować. Organy nie mogą też przenosić na inne podmioty, w tym przypadku na osoby sporządzające ekspertyzę lub ocenę techniczną, obowiązków należących do ich kompetencji i zakresu działania.
Źródło: CBOSA