Zgodnie z art. 74 ust. 2 Konstytucji RP ochrona środowiska jest obowiązkiem władz publicznych.
Powyższy zapis ustawy generalnej znajduje swoje rozwinięcie w art. 6 pkt 4 ustawy o gospodarce nieruchomościami.
W myśl tego przepisu do celów publicznych zaliczono także budowę oraz utrzymywanie obiektów i urządzeń służących ochronie środowiska, zbiorników i innych urządzeń wodnych służących zaopatrzeniu w wodę, regulacji przepływów i ochronie przed powodzią, a także regulację i utrzymywanie wód oraz urządzeń melioracji wodnych, będących własnością Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego
Różne zbiorniki i inne urządzenia wodne zdefiniowane zostały w ustawie – Prawo wodne.
Warto także przywołać wyrok WSA w Białymstoku z dnia 26 listopada 2014 r., II SA/Bk 424/14 w którym to sąd uznał, iż cele publiczne w zakresie działań służących ochronie środowiska i przyrody - zważywszy na ich wieloraką postać - są ujęte jedynie zakresowo, a nie kazuistycznie. Publiczny cel inwestycji w zakresie przedsięwzięć służących ochronie przyrody i środowiska należy więc odczytywać poprzez powiązanie określenia danego przedsięwzięcia z całokształtem działań służących ochronie przyrody i środowiska.
Powołany prawomocny wyrok pochodzi ze strony CBOSA.