W sytuacji realizacji w systemie zaprojektuj i wybuduj zamawiający ma prawo oczekiwania indywidualnego podejścia do zagadnienia minimalnej ilości godzin zamknięć torowych. Właściwe określenie tego poziomu świadczyć może o doświadczeniu i wiedzy wykonawcy.
Natomiast podkreślana przez odwołującego wiedza zamawiającego co do możliwości określenia przez niego minimalnej ilości godzin zamknięć torowych gwarantuje wiarygodne sprawdzenie informacji podanych w ofertach przez zamawiającego.
Natomiast brak ograniczeń w ofertach wykonawców w tym zakresie, ze strony zamawiającego, gwarantuje jemu efektywność ustalonego kryterium zamknięć torowych ale nakłada jednocześnie obowiązek kontroli nieuprawnionych propozycji w ofertach.
Izba reasumując stwierdza, że to wykonawcy składając ofertę w systemie zaprojektuj i wybuduj są zobligowani w zależności od posiadanego potencjału finansowego, osobowego, sprzętowego, technologicznego określić swoje możliwości wykonania zadania. I to zarówno w aspekcie maksymalnej i minimalnej ilości zamknięć torowych, oferując zamawiającemu wiarygodną i rzetelną propozycję w zakresie rzeczywistego czasu zamknięć torowych na wykonanie zadania. Natomiast po stronie zamawiającego i wykonawców - konkurentów leży obowiązek i prawo weryfikacji złożonych ofert.
Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych z dnia 19 stycznia 2017 r. KIO 47/17
Źródło: www.przetargi.egospodarka.pl