Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Narodowy Plan Rewitalizacji

Narodowy Plan Rewitalizacji fotolia.pl

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju przygotowało założenia Narodowego Planu Rewitalizacji  (NPR). Na ich bazie powstanie pakiet rozwiązań systemowych, który sprawi, że rewitalizacja będzie kompleksowa i bardziej skuteczna. Ale na extra finansowanie nie ma co liczyć.

NPR ma być dokumentem rządowym, który stworzy przyjazne warunki dla prowadzenia rewitalizacji w Polsce, np. poprzez projekty zmian w prawie, stworzenie spójnego systemu i określenie źródeł finansowania rewitalizacji, promowanie dobrych praktyk, dzielenie się wiedzą czy wypracowanie wzorcowych dokumentów. Skierowany on będzie przede wszystkim do samorządów, ale też do społeczności lokalnych, osób prywatnych, przedsiębiorców, organizacji samorządowych.

W NPR rewitalizacja definiowana jest jako wyprowadzanie ze stanu kryzysowego obszarów zdegradowanych poprzez przedsięwzięcia całościowe (integrujące interwencję na rzecz społeczności lokalnej, przestrzeni i lokalnej gospodarki), skoncentrowane terytorialnie i prowadzone we współpracy z lokalną społecznością, w sposób zaplanowany oraz zintegrowany przez określenie i realizację programów rewitalizacji.

Konieczne jest zerwanie z postrzeganiem rewitalizacji jako zbioru punktowych, oderwanych od siebie działań (często rewitalizacją bywają nazywane same działania infrastrukturalne, jak np. wybudowanie fontanny czy ocieplenie kamienicy). Dobrze prowadzona rewitalizacja powinna być:

  • kompleksowa poprzez zmiany w różnych sferach życia mieszkańców miasta – społecznej (np. edukacja, aktywizacja społeczna), kulturowej, gospodarczej (np. promowanie samozatrudnienia, ułatwienia w zakładaniu działalności gospodarczej), przestrzennej (np. remonty, działania infrastrukturalne dla tworzenia przyjaznego, bezpiecznego otoczenia) czy środowiskowej;
  • zintegrowana poprzez współpracę i uporządkowanie działań różnych podmiotów (aby np. techniczna poprawa warunków zamieszkania na obszarach kryzysowych zawsze szła w parze z działaniami społecznymi adresowanymi do mieszkańców);
  • prowadzona w ścisłej współpracy ze społecznością lokalną (a także przez nią samą);
  • skoncentrowana terytorialnie, co oznacza, że powinna odnosić się do konkretnego zdegradowanego obszaru, a nie punktowych działań.

NPR przewiduje, że aby zapewnić spełnienie wszystkich cech właściwej rewitalizacji konieczne jest opracowywanie przez gminy programów rewitalizacji – podstawy wszelkich działań rewitalizacyjnych. Samorządy lokalne powinny wypracować, a potem wdrażać je we współpracy ze społecznością lokalną. Wynika to z faktu, że projekty rewitalizacyjne powinny wynikać z takiego przemyślanego planu działania. Dobry program rewitalizacji powinien koncentrować się na rozwiązaniu najważniejszych problemów, a nie być „zbiorem życzeń”. Wymaga od władz samorządowych pogłębionej diagnozy sytuacji oraz umożliwienia wszystkim zainteresowanym zabrania głosu w konsultacjach, a potem uczestniczenia w realizacji programu.Objęcie danego obszaru takim programem (spełniającym wymogi NPR) będzie podstawą do udzielenia wsparcia z dedykowanych rewitalizacji instrumentów unijnych i krajowych lub korzystania z preferencji w innych instrumentach i programach sektorowych.  

Konstrukcja Narodowego Planu Rewitalizacji opiera się na 4 modułach, obejmujących swoim zakresem: dokumenty, zmiany w regulacjach i nowe regulacje (rozwiązania legislacyjne), instrumenty wsparcia (krajowe i unijne), informację i edukację. Rdzeniem całej struktury będzie dokument główny NPR – przyjmowany przez Radę Ministrów „parasolowy” dokument obejmujący wszystkie aspekty i sfery realizacji Planu (diagnozę, cel strategiczny, obszary jego realizacji itp.).
 

Źródło: mir.gov.pl

Pt., 20 Czrw. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Jarosław Komża