Jak wynika z przesłania jednego z artykułów opublikowanych w Psychological Science, praca i osiągniecia mężczyzn są oceniane jako bardziej kreatywne niż te same zachowania i sytuacje prezentowane przez kobiety.
Okazuje się, że taka cecha jak kreatywność, jest w naszym rozumieniu związana z całą serią innych cech, które uważamy za mocniej męskie niż żeńskie – stąd postrzeganie mężczyzn jako bardziej kreatywnych.
W badaniu, ankietowani mieli wskazać z jakimi cechami wg. nich łączy się kreatywność. Przede wszystkim wskazali na takie aspekty jak: współzawodnictwo, chęć podejmowania ryzyka, ambicja, decyzyjność – które kojarzone są jako cechy męskie. Ankietowani rzadziej wskazywali na takie cechy jak kooperacja, rozumienie, wspieranie – kojarzone jako żeńskie.
W efekcie takiego podejścia, kobiety pracujące w zawodach wymagających kreatywności mogą spotykać się z większą dyskryminacją – są bowiem rzadziej i w mniejszym stopniu postrzegane jako kreatywne, co nie pozwala im „przebić się” przez kolegów.
Badacze sprawdzili to empirycznie – pokazali projekt wykonany przez architekta i poprosili o ocenę, jak bardzo jest on kreatywny. Ten sam projekt, został oceniony jako bardziej kreatywny, jeśli badani myśleli, że architektem jest mężczyzna.
Wniosek?
Kreatywność, to kolejna cecha, którą kobiety muszą mocniej – niż mężczyźni – udowadniać.
Źródło: psychologicalscience.org oraz infopraca.pl