Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Dobroczynność Polaków to głównie Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy

Dobroczynność Polaków to głównie Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy fotolia.pl

W 2014 roku 66% Polek i Polaków materialnie wsparło inicjatywy społeczne. Jednak gdyby nie liczyć wpierania fundacji Jerzego Owsiaka, to poziom dobroczynności w Polsce spadłby poziomu 38%.

Tak wynika z badań Stowarzyszenia Klon/Jawor. W tym samym czasie 44% NGO otrzymało darowizny finansowe lub rzeczowe od osób indywidualnych. Jakiego typu działania najchętniej wspieramy i jak często? Które organizacje mogą liczyć na największe wpływy z darowizn?

W 2014 roku 66% osób zadeklarowało, że materialnie wsparło organizacje lub grupy społeczne. Wsparcie to może oznaczać wrzucenie pieniędzy do puszki w trakcie zbiórki publicznej, wykonanie przelewu czy wysłanie SMS. Z badań wynika, że dobroczynność polskiego społeczeństwa ma charakter akcyjny. Filantropijna aktywność ponad jednej czwartej z nas (28%) polega tylko i wyłącznie na wspieraniu Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, czyli jednorazowym akcie dobroczynnym. Oznacza to, że gdyby nie liczyć wpierania fundacji Jerzego Owsiaka, poziom dobroczynności w Polsce drastycznie by spadł

Darowizny stałe, regularne, nie są popularnym sposobem wsparcia organizacji. Wolimy pojedyncze, spektakularne akcje, niż przekazywanie fundacji czy stowarzyszeniu co miesiąc nawet niewielkich kwot. Nie wiemy też, z czym taka darowizna się wiąże i że np. możemy ją sobie odliczyć od dochodu. Często także mylimy 1% z filantropią i uznajemy, że skoro wskazaliśmy w formularzu PIT jakąś organizację, to przekazaliśmy jej darowiznę – mówi Dorota Setniewska z portalu ngo.pl.

Wspieramy działania charytatywne

Darowizny od osób indywidualnych otrzymało w 2014 roku 44% organizacji pozarządowych. Z tego źródła finansowania najczęściej korzystały organizacje zajmujące się usługami socjalnymi i pomocą społeczną (64%) oraz ochroną zdrowia (62%), zdecydowanie rzadziej organizacje specjalizujące się w działalności z zakresu sportu, turystyki, rekreacji i hobby (35%).

Według sondażu wykonanego wśród Polaków, najchętniej wspomagają oni WOŚP, a także organizacjom zajmującym się pomocą charytatywną dla potrzebujących dzieci, osób najuboższych, bezdomnych czy chorych (18%).

Pieniądze lub rzeczy na pomoc humanitarną czy pomoc ofiarom klęsk żywiołowych w kraju i zagranicą przeznacza 8% naszego społeczeństwa. Materialnego wsparcia organizacjom zajmującym się ekologią i ochroną środowiska oraz opieką nad zwierzętami udziela 5% Polaków. Zdecydowanie rzadziej wspieramy materialnie działalność sportową, hobbystyczną, artystyczną czy turystyczną (po 1-2%).

Wytłumaczenie tego zjawiska jest dość oczywiste – komentuje Piotr Adamiak ze Stowarzyszenia Klon/Jawor. – Kiedy pod koniec 2014 roku Stowarzyszenie Klon/Jawor realizowało badanie na temat wizerunku organizacji pozarządowych, okazało się, że Polacy kojarzą je głównie z pomaganiem potrzebującym: aż 79% Polaków prezentuje taki pogląd. Mało tego, uważają, że stowarzyszenia i fundacje właśnie tym powinny się zajmować. Skoro taki jest obraz organizacji pozarządowych, to trudno się dziwić, że wspieramy przede wszystkim działania pomocowe – dodaje.

Sob., 9 St. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Sylwia Cyrankiewicz-Gortyńska