Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Najczęstsze błędy rowerzystów. Kącik motoryzacyjny (cz.75)

Najczęstsze błędy rowerzystów. Kącik motoryzacyjny (cz.75) fotolia.pl

Wzajemne pretensje kierowców i rowerzystów są znane od lat. Jednak zarówno jednym jak i drugim zdarza się łamać przepisy, co bywa tragiczne w skutkach.

Dzisiaj zajmiemy się błędami – przewinieniami najczęściej popełnianymi przez rowerzystów.

Przejeżdżanie rowerem po przejściu dla pieszych
Wielu rowerzystów zapomina, że kierowcy czasem trudno w porę dostrzec rozpędzonego i wjeżdżającego na przejście rowerzystę. Mało tego. Jazda rowerem po przejściu to też zagrożenie dla samych pieszych. Jeśli poruszamy się rowerem i planujemy przedostać się na druga stronę ulicy korzystając z przejścia dla pieszych mamy obowiązek zatrzymać się, zsiąść z roweru i przeprowadzić go na drugą stronę ulicy. Rowerem przez drogę możemy przejeżdżać jedynie w wyznaczonych miejscach, m.in. przejazdach dla rowerów. Także tam należy zachować szczególną ostrożność.

Brak sygnalizacji manewru skrętu
Kierujący rowerami mają utrudnione zadanie sygnalizowania zamierzonego manewru. Rowery nie są wyposażone w kierunkowskazy, co wymusza użycia rąk do sygnalizowania skrętów: lewej do skrętu w lewo i prawej ręki do skrętu w prawo. Przed wykonaniem każdego manewru rowerzysta powinien mieć pewność czy ma możliwość wykonania go, nie utrudniając tym samym ruchu innym uczestnikom oraz czy będzie on bezpieczny dla samego rowerzysty.Warto pamiętać, że manewr powinien być sygnalizowany przed jego wykonaniem tak, aby inni kierowcy mogli dobrze widzieć i zrozumieć co zamierzasz zrobić. Zbyt późne zasygnalizowanie manewru może spowodować opóźnioną reakcję innych kierowców.

Słaba widoczność, jazda bez oświetlenia
Niestety zdarzają się przypadki, gdy rowerzysta wieczorem, kiedy widoczność jest ograniczona, ani myśli o włączeniu świateł, albo (co gorsza) nawet ich nie ma. Wystarczy wyobrazić sobie sytuację – jedziemy po zmroku, wąską drogą z zakrętami, oświetlenie bardzo słabe. Jakie mamy szanse, gdy będzie jechał rozpędzony samochód? Odpowiedź jest jedna – żadnych!

Brak szacunku wobec pieszych - wymuszanie pierwszeństwa podczas jazdy po chodniku
Niektórzy rowerzyści jeżdżą po chodnikach i deptakach wymuszając na pieszych pierwszeństwo, co jest wykroczeniem drogowym. I to, że nie ma w pobliżu ścieżki rowerowej nie jest dobrym wytłumaczeniem. Rowerem po chodniku można jechać wyłącznie, gdy są spełnione trzy warunki: nie ma drogi dla rowerów, dopuszczalna szybkość poruszania się na drodze wynosi więcej niż 50 km/h i chodnik ma minimum dwa metry szerokości. Rowerzysta może jechać po chodniku, gdy jadąca osoba opiekuje się osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem, a także w przypadku wystąpienia niekorzystnych warunków atmosferycznych, takich jak opady śniegu, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła.

Korzystanie podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymania słuchawki w ręku
Rower zgodnie z przepisami ustawy Prawo o ruchu drogowym jest pojazdem - podobnie jak samochód. Zatem kierującemu pojazdem zabrania się korzystania z telefonu. Z tych przepisów wynika, że rowerzysta trzymający przy uchu podczas jazdy telefon popełnia takie samo wykroczenie jak kierowca prowadzący samochód i rozmawiający przez komórkę. Rozmowa odciąga uwagę rowerzysty od sytuacji na drodze, wywołuje dezorientację.

Słuchanie muzyki podczas jazdy
Nie ma zakazu, według którego za jazdę w słuchawkach można karać. To tak jak z jazdą z samochodem przy włączonym radiu. Jest to dozwolone. Problem pojawia się gdy słuchamy muzyki, radia, czy audiobooka za głośno. Łatwo wtedy stracić kontakt z otoczeniem. Może zdarzyć się,że rowerzysta nie usłyszy nadjeżdżającego samochodu, albo sygnału ostrzegawczego, a wtedy to już krok od wypadku.

Ogólnie nieznajomość przepisów, które obowiązują również na ścieżce rowerowej
Głównie dotyczy to jazdy po prawej stronie, oraz zasady, że osoba nadjeżdżająca z prawej strony ma pierwszeństwo. Niestety najczęściej jest tak, że pierwszeństwo ma ten, kto jest szybszy lub najdłużej nie odpuści.

Pamiętajmy, że odpowiedzialność za bezpieczeństwo na drogach spoczywa na wszystkich uczestnikach ruchu!

Źródło: forumrowerowe.org oraz m.trojmiasto.pl

Czw., 25 Wrz. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Dawid Kulpa