Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Profesjonalne prowadzenie szkoleń (cz.3) Jak zainteresować uczestników i zrealizować cele szkolenia

Profesjonalne prowadzenie szkoleń (cz.3) Jak zainteresować uczestników i zrealizować cele szkolenia fotolia.pl

By zainteresować uczestników szkolenia tematem i zrealizować zaplanowane cele, nie wystarczy przedstawienie kilkunastu slajdów na dany temat i wygłoszenie oklepanych formułek. Potrzeba czegoś więcej…

Stosując się do poniższych technik i wskazówek każdą prezentację/każde szkolenie uczynimy interesującym od początku do końca.

Zabawne stwierdzenie, anegdota na dobry początek

Aby zainteresować uczestników szkolenia poruszanym tematem warto odwołać się do konkretnych historyjek pomagających w zobrazowaniu poruszanych treści. Każdy z nas uczestniczył choć raz w wykładzie, który zapadł w pamięci m.in. dlatego, że był wzbogacony określonymi anegdotami podkreślającymi wiarygodność omawianych założeń. Dodatkowo, taka anegdota na początku szkolenia pozwoli rozluźnić atmosferę.

Szczery uśmiech i poczucie humoru w trakcie szkolenia

Nie pozwólmy, aby nasz wykład przerodził się w spotkanie wymiany kawałów, ale nie bójmy się wprowadzić jednego czy dwóch dowcipów mających za zadanie na chwilę odprężyć słuchaczy. Zachowajmy jednak dobre proporcje: to nadal wykład/szkolenie a nie przyjacielskie spotkanie. Uśmiechajmy się do zebranych osób (byle nie sztucznie).

Okażmy entuzjazm

Nie będziemy wiarygodni, jeśli mówiąc o rzeczach „ciekawych”, nie będziemy nimi sami zainteresowani.

Poruszajmy się podczas mówienia

Pobudzenie słuchaczy do śledzenia wzrokiem naszej osoby pomoże utrzymać zainteresowanie prezentowanym tematem.

Rozdawajmy materiały sukcesywnie, zgodnie z rozwojem tematu

Nie wręczajmy wszystkich materiałów już na samym początku zajęć. To spowoduje, że słuchacze skupią się na otrzymanym materiale, a nie na przekazywanych przez nas treściach. Wręczajmy przygotowane notatki sukcesywnie, zgodnie z rozwojem tematu. Dodatkowo, wręczajmy opracowane materiały osobiście (jest to dobra okazja do poznania bliżej każdego uczestnika i podtrzymania jego zainteresowania).

Korzystajmy z pomocy wizualnych – stosujmy różne formy przekazu

Aby więc zwiększyć prawdopodobieństwo dopasowania się do słuchaczy (wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy), stosujmy różne formy przekazu: wizualne, dźwiękowe a także wymagające fizycznego udziału odbiorców.

Personalizujmy prezentację

Wymyślajmy wyjątkowe znaki lub slogany do najważniejszych rzeczy, które słuchacze mają zapamiętać (Np.: napiszmy zasady na planszy i pozwólmy, aby uczestnicy wymyślili jej nazwę. Przy wprowadzaniu każdej planszy, umieszczajmy planszę na ścianie). Im częściej na coś patrzymy, tym łatwiej zapamiętujemy.

Mieszajmy techniki prowadzenia szkolenia

Tak jak każdy z nas preferuje inny styl uczenia się, tak każdy poświęci więcej uwagi na wykład/szkolenie, które będzie zróżnicowane. W zależności od treści, stosujmy formę wykładu, negocjacji, ćwiczeń w małych grupach.

Nie zapominajmy o przerwach

Jeśli nie pracujemy w trybie szkolnym (45 minutowym), róbmy przerwy częściej niż co 90 minut. Nie uzależniajmy ich także od ścisłego harmonogramu. Jeśli widzimy zmęczenie uczestników, pozwólmy im na chwilę oddechu. Podobnie mobilizująco działa już sam dźwięk słowa „przerwa”. Gdy widzimy, że uczestnikom kończy się już cierpliwość słuchania wykładu, zapowiedzmy za kilka minut przerwę. To z pewnością zmobilizuje ich do wytężenia jeszcze odrobiny uwagi.

Korzystajmy z komunikacji pozawerbalnej

Jak głoszą różne źródła, tylko w 7 procentach przekazu skupiamy się na tym, o czym mówi nasz rozmówca, czyli na samych słowach. Resztę uwagi poświęcamy na to, jak mówi, a także jak ta osoba wygląda i się porusza. Toteż pozwólmy swoim dłoniom gestykulować. Przyjmijmy postawę otwartą- nie zakładajmy rąk, nie twórzmy blokady między nami a słuchaczami.

Zadawajmy pytania

Pytajmy o opinię, dokonujmy pytań porównawczych, ale nie zadawajmy pytań hurtowo. Starajmy się utrzymać wymianę zdań podczas całej prezentacji tematu.

Zróżnicujmy tempo prezentacji/wypowiedzi

Zależnie od wygłaszanych partii materiału różnicujmy tempo wypowiedzi. Kiedy poruszane są treści wymagające ich przyswojenia, mówmy wolniej, kiedy niekoniecznie, mówmy szybciej. Starajmy się kontrolować tempo mówienia.

Wykorzystujmy w dyskusji imiona kursantów

Posługiwanie się imionami w celu powołania się na opinię któregoś z kursantów będzie pomocne w przenoszeniu uwagi na kolejnych słuchaczy i podniesieniu zainteresowania w grupie. Poznanie imion uczestników sprzyja również lepszej komunikacji i zmniejszeniu dystansu pomiędzy słuchaczem a prowadzącym.

Skorzystajmy ze strategii uczenia zespołowego

Czasami dobrze jest zaprosić tzn. „osobę z zewnątrz”. Zaprośmy drugiego szkoleniowca, kursanta, fachowca z danej dziedziny, który wzmocni zainteresowanie wzbudzone przez prowadzącego.

Na zakończenie szkolenia…

Na zakończenie szkolenia/prezentacji podsumujmy najważniejsze punkty. Powtórzmy, jaki był cel, a także przypomnijmy, co uczestnicy szkolenia powinni wynieść z tego spotkania. Na koniec użyjmy jakiegoś interesującego wyrażenia (tak, jak na początku w celu przykucia uwagi) lub zaangażujmy słuchaczy do jakiegoś zadania lub innej aktywności.

Źródło: forum-szkolenia.pl, metis.pl oraz Robert l. Jolles, Jak prowadzić seminaria i warsztaty, Wyd. Helion, 2005

Śr., 12 Mrz. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Dawid Kulpa